Annons:
Etikettallmänt
Läst 9981 ggr
Kaj
2006-02-01 14:51

Bästa receptet på en lättgrogg

Har ni några bra recept på en "äkta" lättgrogg?

Min favorit är:
3 cl av en billig konjak (kan gå med en billig whiskey också)
Häll på rejält med whichyvatten (alltså minst 4 dl)
Deta konsumeras i ett äkta lättgroggsglas som är ett glas som rymmer minst en halvliter och skall vara smalare nedtill och lite bredare upptill.

Era recept tas tacksamt emotCool

Annons:
manpeace
2006-02-01 14:59
#1

Som ovan men byt ut whichyvattnet mot sockerdricka

rostsverige
2006-03-27 17:41
#2

Som Kajs recept fast med systembolagets eau-de-vie och Club Soda. Gud så gott!

Är is ok? Det blir ju friskare med is, men samtidigt känns det inte riktigt äkta.

Viktigast är ändå att ingen form av citrusfrukt eller annan utsmyckning letar sig ner i glaset. Färgen bör, om korrekt blandad (dvs. mycket lätt), vara försvinnande ljust brun.

Lars-Olof
2006-03-28 00:10
#3

Eau-de-Vie är klassikern, tycker jag. Med sockerdricka, självklart. Det viktiga är att det är mycket virke - sockerdricka, vichy-vatten eller liknande. Misstaget är ofta att lättgroggarna blir för starka - och då kan det roliga fort ta slut.

En klassisk pilsnerfilmsdrink är White Lady! Eller hur Annalisa?

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Karl-Emil
2006-03-28 13:32
#4

ingen som kolsyrar själv hemma?

Kaj
2006-03-28 14:22
#5

Rostsverige har den rätta andan.

Hjälp till att bevara lättgroggen. Utbilda våra bartenders när ni går på krogen. Om vi alla hjälps åt kommer snart lättgroggen upp på tavlan vid bardisken som "populäraste" drickat.

AndersE
2006-03-28 19:18
#6

Kanske helt fel i sammanhanget - men en Horses Neck är god och påminner om lättgroggen…

Cognac eller whisky - en sockerbit som pådroppats några droppar Angostura Bitter.

Ginger Ale

Gärna en slinga citronskal

Annons:
Lars-Olof
2006-03-30 00:57
#7

Vad kostar en pava Angostura Bitter nu för tiden?

Och Ginger Ale…

Det är inga billiga vanor du förslår Anders.

Skål på're, hej på're, tjenare.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

LASSER
2006-04-18 19:54
#8

Ska det verkligen vara 3 cl i en lättgrogg? Börjar inte det att nästan likna en dubbel sådan? Jag har lärt mig av  "Dom som vet" att det ska vara 2 cl och generöst med sockerdricka!!! Det är den enda grogg som man sedan får sova bruset av sig av!

Lars-Olof
2006-04-19 00:02
#9

Jag har för mig att att en lättgrogg bestod av 2 cl sprit och minst 1/6 liter vichyvatten/sockerdricka. Den skulle ju vara lätt!

Hugade hällde "hela" sin ranson av lättgrogg (2 st à 2 cl) i grogg-glaset och fyllde på med vichyvatten/sockerdricka - dubbel lättgrogg.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Kaj
2006-04-19 17:22
#10

Det låter ju riktigt. Tar tillbaka 3 cl och ersätter med 4 cl (en dubbel).

LASSER
2006-04-20 12:51
#11

Dubbel glädje!

LASSER
2006-04-20 12:57
#12

Här nedan har det smugit sig in en annons om en kurs för sockerberoende, och att man kan få i sig 21 kg på 20 veckor. Har det med att vi föredrar sockerdricka i lättgroggen?

Kaj
2006-04-20 15:42
#13

#12, måste det göra. Därav föredrar jag själv wichyvattenCool

Annons:
rostsverige
2006-05-08 11:28
#14

Just hemkommen från några rasande trevliga dagar i Budapest, och känner att jag måste dela med mig av nya infallsvinklar på lättgroggen.

Som ni säkert känner till är eau-de-vie egentligen inget annat än ett samlingsnamn för lokalt producerad sprit. Vi känner den främst som en druvbaserad dryck, men vadhelst som finns i frukt- och bärväg går att ha som bas för livets dryck.

I Ungern odlas det mycket aprikoser, plommon och päron vilket ger oss tre nya spännande lättgroggsbaser:

Eau-de-vie de Barack (aprikos)

Eau-de-vie de Körtze (päron)

Eau-de vie de Szilva (plommon)

Än så länge har jag provat Barack enligt övrigt klassiskt recept med 2 cl i botten och Pripp´s Vichy Water som toppning. Och jag måste säga att det var en klart positiv upplevelse. Visserligen går man miste om mahognyfärgen då spriten är vattenklar, men smaken är angenäm med en viss sötma i botten som harmoniserar väl med vichyvattnets påtagliga sälta. Återkommer med rapport då jag provat de övriga två.

Lars-Olof
2006-05-08 13:23
#15

Eau-de-Vie de Barack känns som något man dricker i lumpen.

Väntar med spänning på de övriga sorterna

Grosshandlare Lindberg

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Kaj
2006-05-09 23:03
#16

Ja det skall bli kul att höra dina recensioner på de andra

rostsverige
2006-05-16 15:24
#17

Då har jag stänkt i mig lättgrogg på plommon- och päronbas också.

Kan väl säga så här: till Körtze funkar nog päronsoda (ack så klassiskt även det!) bättre än vichyvatten. Oljig, inte helt angenäm eftersmak som biter sig fast i gommen och gör det svårt att njuta pilsnerkorvstilltugget. Ren är körtzen näst intill odrickbar.

Szilva däremot var inte så tokig som bas. Jämfört med Baracken är smaken rundare och djupare, med en dragning åt finkel. Saknar dock Barackens friska eftersmak.

Sammanfattningsvis:

Före smörgåsbordet = lättgrogg på Barack

Efter smörgåsbordet = lättgrogg på Szilva

I Folkets park efter skymning = Körtze och päronsoda

Kaj
2006-05-16 19:24
#18

Ingen slår alltså bolagets Eau-de-vie de med vichy vatten eller sockerdrickaCool

Lars-Olof
2006-05-17 00:51
#19

Jag ställde en fråga till Vin & Sprit om de hade något reklam-material om Eau de Vie. Nedanstående svar fick jag:

Hej

Såg din fråga på vår hemsida och måste meddela att denna produkt är inte särskilt aktiv så vi har inga reklamartiklar på den.

Jag svarade att vi i Pilsnerfilmskretsar och TOFS försöker gör produkten mer aktiv. Så om vi trycker på så kanske…

…det finns bara en av mig, och det är jag
det finns bara en av dig och det är du
det finns bara två av oss - Eau de Vie

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

rostsverige
2006-05-17 17:13
#20

Nej, bolagets Eau-de-vie står ohotad som det naturliga valet för lättgroggen. En position den förtjänat genom decennierna.

Bra initiativ att kontakta V & S, ska själv dra iväg ett mejl och påpeka den oerhörda potential det finns i deras smakliga destillat!

Annons:
Trint
2010-09-19 01:19
#21

Det här är väl en tråd som behöver aktiveras regelbundet?

Särskilt lördagskvällar. Lättgrogg, så mycket bättre än lättöl, lättmargarin och lättja.
Gott och lyckliggörande. Lite Eau de vie och bubbelvatten, vichy dito finns ju inte längre, liksom club soda. Och är man inte sockerdricks eller Pommac-människa så får sifonen stå för bubblorna.

Skål!

/Per

Lars-Olof
2010-09-19 09:32
#22

Vajjert!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
2010-09-19 11:44
#23

Idag på valdagen firar vi segern med en Dubbel Lättgrogg!

Skulle vi förlora tröstar vi oss med en Dubbel Lättgrogg!

Mondeo Pilsnerfilmpartiet.

Glöm inte att kryzza!

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Upp till toppen
Annons: