Annons:
Etikettannalisa-ericson
Läst 4721 ggr
Lars-Olof
3/9/06, 11:47 PM

Annalisa Ericson - den saltaste bönan i stan

Vi pratar Annalisa!

Hon har skrivit en del roliga böcker också - förutom allt uppträdande. Jag noterade att Richard nämnde en av hennes böcker under "Det pensionerade paradiset"

Lätta bubblor, från 1998, beskriver Annalisas scenliv från 1919 till 1998. Hon har varit aktiv artist i nästan åttio år - 80 år! Och Annalisa är fortfarande mycket aktiv på de träffar som anordnas med pilsnerfilm som tema. Boken innehåller underbara beskrivningar från hennes enorma teater, film och danskarriär. Ett stor plus för de härliga bilderna.

I boken Mina sju liv, från 1982, berättar hon mer ingående om sitt liv. Möten med storheter såsom Ernst Rolf, Kar de Mumma, Nils Poppe och Ingmar Bergman m fl. Denna bok kan upplevas lite mer svårläst, då den är tjockare och inte innehåller lika många bilder som i Lätta bubblor.

För övrigt vill jag bara påpeka att jag har fått mina böcker signerade av Annalisa självt. Så de så!

Grosshandlare Lindberg

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
Ritchie
3/10/06, 2:37 PM
#1

Anna-Lisa är en fantastisk kvinna !

Som hon sa själv…"jag har längst skådespelarkarriär i världen" och så är det !!

Dags för lite mer hedersmedlemmar Lola ????

Kaj
3/10/06, 6:27 PM
#2

Hon är ju alltid i våra tankar. men hedersmedlemskap? Vi är ju en herrklubbSkrattande. Fast vem vet vem vet

Lars-Olof
3/10/06, 6:41 PM
#3

Vi kan ju utnämna kvinnan till Hedersknyffel!

Det är två personer som tilldelats det storvulna omnämnandet:

Uffe Larsson samt Ulf Kjellström

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Kaj
3/10/06, 8:06 PM
#4

Ja, det tycker jag med. Eftersom vi då är två av tre ur styrelsen som tycker det behövs bara att Sverker säger ok så kör vi.

Ritchie
3/17/06, 12:42 PM
#5

Då är det väl inget att tveka om !!

Bond26
8/22/06, 7:55 AM
#6

Annalisa är vår tids bästa skådespelerska…..hon har dock ej fått samma status som alla påstå vara bättre som greta garbo, ingrid bergman, helena bergström…..usch så man vill spy….ne Annalisa borde få mer status än vad hon fått….

+ önska jag att de släppte mer svenska filmklassiker på dvd

Annons:
Kaj
8/22/06, 3:25 PM
#7

# jag håller med dig.

Och vi är jättemånga som önskar att fler filmer kommer ut på DVD. Även att de tar sig tid att digitalt tvätta dem så kvaliten blir bra

Bond26
8/22/06, 4:59 PM
#8

Men tills dess att SVT/SF segar sig så undrar jag om någon är intresserad av byten?

på de sättet kan vi hjälpa varandra med att få lite extra film, som vi kanske missat spela in fr. svt eller missat att köpa av de få som släppt på köpfilm, dvd

Kaj
8/22/06, 6:22 PM
#9

Problemet är med rättigheterna till filmrena. SVT/SF har inte rättigheter till så många filmer utan de ägs av lite olika. Dels SF dels SVT dels Sandrew men många filmer har privatpersoner köpt upp rättigheterna till och de släpper inte gärna dessa utan att själva få en rejäl hacka per DVD film. Vi i TOFS har försökt tillsammans med några andra hugade att få loss rättigheter till några filmer (till Filminstitutet mm) men det har blivit för dyrt.

Bond26
8/22/06, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

oki kan vi inte byta film privat då?

 jag har gjort så andra slags filmforum, där folk söker dvs filmer så har man hjälpt varandra på de viset….

jag är storsamlare och har över 3500 titlar. utav dem är de minst 70 gamla pilsnerfilmer, mycket av dem är nästan alla poppes filmer, samt mycket annat

Kaj
8/22/06, 10:20 PM
#11

Har inte några DVDer av pilsnerfilmer faktiskt. Kör fortfarande några gamla slitna VHS:er

Bond26
8/23/06, 6:27 AM
#12

hallå…..90% av mina pilsner filmer är på vhs

alltså jag är samlare och vill du eller någon annan göra lite filmbyten?

toppen, spela ingen roll om de är vhs eller dvd

Kaj
8/23/06, 2:37 PM
#13

De jag har är mina absoluta favoriter. Jag har dock planr på att konertera dem till DVD så småningom och då blir det lättare att göra kopior. Kan ha dig i åtanke för det. Då kan jag även komma med lite tips om hur man enkelt gör för att lägga över dem på DVD

Annons:
Bond26
8/23/06, 5:33 PM
#14

som du behagar…..

Trint
3/3/09, 5:46 PM
#15

Fångar upp den här tråden. Jag är tungt inne i 50-talet nu med fördjupningar i tex Lille Fridolf, en del Åke Grönberg och Åke Söderblom-epos.

Lite off pilsnertopic så köpte jag boxen med de fem Hillman-filmerna. Härligt tidstypiska och några riktigt bra dessutom. Annalisa Ericson utmärkt som lilla söta, smarta Kajsa Hillman.
På köpet en annan av mina favoriter, Nils Hallberg, mannen som tycktes förekomma i varenda film under 50 och 60-talen.

Ännu mer OT så funderar jag på Ragneborn-filmerna nu.

Förlåt mina avsteg, ska snarast återvända till pilsnerfamiljen.

//Per

Ritchie
3/4/09, 9:12 AM
#16

Förlåt???

Vi fick ett tillfälle att omnämna Lisa igen!

Det borde vi göra oftare.

Vilken kvinna!

Kaj och jag körde henne till Filmstaden en kväll!

Det lever jag länge på!!

jag menar det…

Lars-Olof
3/4/09, 11:39 AM
#17

Bäste Trint!

Pilsnerfilmen behöver uppmärksamhet i alla former. Bara det att du väcker liv i gamla trådar är storvulet. Mer sån't!

Om vi skulle bemöda oss med att bygga ett cineastisk släktträd eller stamtavla, så skulle pilsnerfilmen hamna i rakt nedstigande led från bröderna Lumièré.

Pilsnerfilm är underhållningsfilmen moder!

Jag menar det!

(Fan, det är nästan värt en egen artikel. Vad får jag allt ifrån?)

Grosshandlare Lindberg

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Ritchie
3/4/09, 12:15 PM
#18

Nää…Pilsnerfilm är ALLTETS moder!

jag menar det…

Lars-Olof
3/4/09, 12:41 PM
#19

"På tredje dagen skapades, näe för bövelen! På första dagen skapades pilsnerfilmen, därefter himmelen, jorden och dinosaurier och annat ryggradslöst folk."

Jag menar det!

Intelligent design, är ordet! Eller Odert. Orden? Odern, Äh, ni fattar.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Ritchie
3/5/09, 1:55 PM
#20

Nää…på första fagen skapade Tosse pilsnerfilmen!!!

Så var det för jag var med…

Annons:
Upp till toppen
Annons: