Annons:
Etikettallmänt
Läst 4787 ggr
Staffan
2006-01-31 21:34

Bästa pilsnerfilmen?

Har precis suttit och läst på lite om pilsnerfilm och undrar nu…:

Vilken är den bästa pilsnerfilm som gjorts?

Mvh // Staffan

Annons:
Kaj
2006-01-31 23:16
#1

Därom råder många meningar Staffan. Men i mitt tycke är det nog Pensionat Paradiset. Den har allt en Pilsnerfilm skall ha. En intrig med massor av förväxlingar och missförstånd 

  1. Den snygga flickan som är bortlovad med någon hon inte vill gifta sig med
  2. Shajasen (oftast skurken som åker fast till slut)
  3. Den snygge mannen som i slutändan alltid skall få den snygga flickan
  4. Rivjärnet, oftast en äldre dam som senare visar sig vara en riktigt snäll en
  5. Hjälten som räddar hela soppan och reder ut allt
  6. Massor av skålande, groggar, avec, smörgåsbord
  7. En massa pilsnerfilmhumor

Speciellt roligt är det när Thor Modéen (Tosse) kommer till pensionatet utklädd till en mexikansk operasångare och tvingas att uppträda. Han sjunger då låten En äkta Mexikanare

Jag är ju iof en stor Thor Modéen fan så det är kanske inte så underligt att jag väljer någon av hans filmer som Pensionat paradiset. Andra bra pilsnerfilmer är även 65:an, 66:an och så jag eller snurriga familjen

Staffan
2006-02-01 11:55
#2

Skoj lista, den säger mycket om vad en pilsnerfilm är!

Någon som har en annan uppfattning om vilken film som är bäst?

// staffan

Lars-Olof
2006-02-01 12:28
#3

Jag håller fullkomligt med Kaj!

Ofta innehåller pilsnerfilm gärna någon form att motsättning mellan arbetsklass och överklass

En annan lustig detalj är att det sällan dricks pilsner i pilsnerfilmerna Förvånad, däremot konsumeras flitigt lättgrogg!!

En scen ur Pensionat Paradiset som skulle få Steven Spielberg att rysa är när kyparen blir av med sitt hår när Thor Modéen nyser!

För övrigt vill jag varmt rekommendera filmen Lördagskvällar - en bortglömd raritet i samlingen.

Grosshandlare Lindberg

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Kaj
2006-02-01 14:47
#4

#3, ja som du skrev när han blir av med sitt hår (tror dock inte det var kyparen utan en gäst?)

Hur gick det till?

En massa gäster bråkar om att komma fram till smörgåsbordet på Pensionatet. I villervallan så skall Tosse ta lite peppar på sin sillsalad och får ett nysanfall.
Framför Tosse vid smörgåsbordet står en herre som tar för sig av maten. När Tosse nyser gör han det rakt på denna herre varefter hela hans peruk far iväg. Det som skulle få Spielberg att rysa är att man klart ser en tråd (nästan ett snöre) som drar iväg peruken.

man var inte så knussliga på den tidenGlad

manpeace
2006-02-02 16:44
#5

man får inte glömma "Landstormens lilla lotta" Här får vi se så många av den tidens suveräna skådespelare som radarparet Thor Modéen och Åke Söderblom, Sickan Carlsson, Allan Bohlin med många fler.

Lars-Olof
2006-02-05 22:40
#6

I filmen "Kyss henne" utför Thor Modéen och Åke Söderblom en helt sanslös dans.

Inledningscenen är väldigt vågad för dåtidens filmer, tycker jag. Faktum är det är nästan lite naket i början - och då är det inte Thor eller Åke det gäller.

Filmen tycker jag tillhör en av klassiska pilsnerfilmerna - rekommenderas.

Grosshandlare Lindberg

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
Oskar
2006-02-28 14:30
#7

#1 Så om du ska övertyga en pilsnerfilmsnybörjare om att pilsnerfilm är det bästa som finns, då sätter du på Pensionat Paradiset? Dvs det är den filmen som ska sätta fart på min pilsnerfilmspassion? :)

Oskar

Kaj
2006-02-28 15:54
#8

#7, Ja Oskar. Den innehåller allt en pilsnerfilm skall innehålla men det finns så klart många fler. Men börja med Pensionat paradiset

Ritchie
2006-03-08 16:26
#9

Jag håller med Kaj när det gäller klassiska pilsnerfilmer och då med Tosse i ledande roller. Pensionat Paradiset är nog den mest klassiska men 65,66 och jag kommer inte långt efter.

I dessa filmer finns ofta odödliga sånger som "en äkta mexikanare" och "soundtracket" till 65,66 och jag går ju inte av för hackor !! Tosse spelade ju in ett antal klassiska hits som är lite lättare att få tag på än filmerna…

I sommarens soliga dagar…….

Kaj
2006-03-08 18:21
#10

Och glöm inte "Snurriga familjen" där Tosse uppträder som världens första "punkare"

Upp till toppen
Annons: