Annons:
Etikettallmänt
Läst 5792 ggr
Bond26
1/8/07, 6:24 PM

Kaj Hjelm - 40-talets coolaste springpojke!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kaj hjelm

denna grabb föddes 1928 i vår huvudstad och han skulle i tidig ålder slutet av 30-talet bli vår tids bästa barnskådis enligt mej, mest!

Han var lika rapp och kvik i käften som en annan cool stockholmare Elof Ahrle! och de möttes i en komedi om fotboll, " i gult och blått "

Kaj eller kajan som han kallades för, hette de ofta i filmer med, medverkade i ca 20 filmer innan han tyvärr gick bort 1983.

Han blev dock ingen vuxenskådis utan slutade sin skådespelarkarriär -52

Minnesvärda filmer han medverkat i bla dessa:

# Vårat Gäng - 42

#  Örnungar -44

# Magistrarna på sommarlov - 42

# Swing it magistern - 40

# Kajan gåt till sjöss -  43

# Lille napoleon - 43

#  I gult och blått - 42

# Vi Hemslavinnor - 42

Annons:
Kaj
1/9/07, 3:29 PM
#1

Gjorde han ingen vuxenfilm? Var alltså bara en barnskådis och det vore ju synd. Dessa filmer var(är) ju alla riktigt trevliga att titta på

Lars-Olof
1/9/07, 5:19 PM
#2

En del skulle kunna dö för en sådan frilla, däribland jag…

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Kalle_Jeppsson
11/19/07, 5:18 PM
#3

Jag läste nånstans på internet (hittar inte sidan) att han försökte som underhållare då han var vuxen, men kom senare att ägna sig åt att måla. Dog visst i en båtolycka.

LASSER
11/19/07, 7:06 PM
#4

Den senaste filmen som jag såg var Kajan går till sjöss. En riktig "pilsnerfilm" tycker jag. Betyg 5 pilsner!Cool

Sven-Ake
11/19/07, 7:25 PM
#5

Kajan Hjelm var med i Gustaf Molanders film Trots från 1952,och har faktiskt mdeverkat i Ingmar Bergmans film En lektion i kärlek inspelad 1954.

Förvånad

Hanna-Kristina
11/20/07, 10:16 AM
#6

Rapp i repliken och huvudet på skaft

Jag minns kanske främst Kaj i rollen som sonen i familjen Larsson i "Vi hemslavinnor", där han med glimten i ögat var härligt rapp i repliken. Han var också den som i den filmen först anade varför Gunnar (Karl-Arne Holmsten) fick Kristianas (Dagmar Ebbesens) ögon att tåras…
40-talets bästa, svenska film, och vad man idag skulle kalla en "feel good film"!

Annons:
Kalle_Jeppsson
1/24/08, 6:25 PM
#7

I I gult och blått medverkade ju för övrigt även Elof Ahrles brorson Ulf Qvarsebo, som senare skulle bli håglös periodare med hela svenska folket som Matiias Dahl i Hem till byn.

veritas
7/9/08, 3:01 AM
#8

Kaj Hjelms replik när han hälsar på dagmar Ebbesens Kristiana är inte dåli:

_-Tjena Oslo

Upp till toppen
Annons: