Annons:
Etikettallmänt
Läst 1302 ggr
mondeo
6/3/07, 7:24 PM

Marknadföring av Pilsnerfilm

  Har läst minnesanteckningarna från startandet av nätverket för "Filmhistoriens framtid" ett mycket bra initiativ från Clara Gustavsson. Vid första anblicken är man förvånad att det ändå är så att så många personer och föreningar som vill värna om filmhistorien.

Att skapa ett nätverk tror jag är mycket viktigt och intentionerna som man kan läsa i anteckningarna är naturligtvis helt riktiga.

Det jag saknar som man inte trycker tillräckligt hårt på är marknadsföring. Dessa gamla filmpärlor och skådespelare måste vi börja marknadsföra på nytt, vi måste få den unga generationen att titta och förstå storheten på skådespelarna och filmerna som filmer och tidsdokument. Internet är ju ett fantasiskt medium som vi utnyttjar med flera sajter redan idag.

Grosshandlare Lindberg i TOFS gör ett bra och tappert försök att lansera ett nytt begrepp på Pilsnerfilmen nämligen "Maltdryckscineast". Jag personligen har kanske lite svårt för uttrycket men eftersom jag inte har något bättre själv så köper jag det. Jag hoppas att TOFS som är en känd förening har gått till pressen och på så sätt får Pilsnerfilmen, jag menar Maltdryckscineastfilmerna uppmärksammade.

Angående marknadsföring kanske vi ska försöka att trycka på SVT eller SFI att passa på att fira en kommande jubilar, nämligen Viktor "Kulörten" Andersson vår meste filmskådespelare med 186 roller som skulle ha fyllt 120 år den 19 juni. Allt för att få våra gamla skådisar och filmer uppmärksammade.

Vad kan man göra själv då?

Ska berätta vad jag gjorde på eget initiativ i okt och dec 2005.

Jag bor i Munkedals kommun och jag engagerade mig i en liten Bygdegårdsbiograf med 100 sittplatser. Det ordnades fram pengar från bl.a. SFI till ett projekt "lokalt publikarbete". Det gjordes fler arrangemang men det jag ska berätta om är "Pilsnerfilmkvällarna".

Detta är mycket ego, jag vet.
Jag lyckades få en halvsida i den lokala pressen (Bohusläningen) om vår "Pilsnerfilmkväll".

Upplägget var följande:

Vår första film var "Klart till drabbning" med Thor, Åke o.s.v.
Jag hade under ca fyra månader bearbetat Svenskt Filmarkiv men massor av samtal för att få hyra en reklamfilm från ungefär samma tid som filmen men det var från början helt omöjligt för något sådant hade dom aldrig gjort förut. Så småningom veknade dom och jag fick för 350:- hyra en reklamfilm från 1939, Polyfoto, 2 min lång och med Edvard Persson. Det var stort!

Kvällen började med att jag i ca 20 min berättade om Thor Modéen.
I pausen som det är på små biografer bjöd vi besökarna på Bullens pilsnerkorv. Jag visade även upp ett antal gamla filmaffischer.

I dec samma år gjorde vi en ny pilsnerfilmkväll "Kalle på Spången" med Edvard Persson och då berättade jag givetvis om Edvard Persson. Kontaktade även då Filmarkivet och då hade dom helt tänkt om nu fick jag välja på ett 20 tal olika reklamfilmer. Jag valde en 6 min lång reklamfilm med Edvard Persson där han gjorde reklam för en tidning.

Det var kanske ingen direkt rusning men vi hade ett genomsnitt på drygt 40 personer.
De var nog bland de nöjdaste biografbesökare jag sett. Så mycket uppskattning jag fick efteråt, så mycket värme, glada tillrop och kommentarer. Jag blir varm bara jag tänker på det.

Varför fortsatte jag inte då tänker ni. Man kan väl kort säga att styrelsen i Bygdegårdsföreningen inte förstod sig på pilsnerfilm.

Det är ju en gammal sanning att "För att kunna blicka framåt måste man först se bakåt".

Mondeo

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Annons:
Lars-Olof
6/3/07, 11:17 PM
#1

Helt underbart inlägg och bra initiativ.

Vi får fortsätta jobba på olika håll och kan kanske göra något gemensamt i framtiden. Jag tror att det kommer bli ketchupflaske-effekt så småningom

Vi kört hårt!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Ritchie
6/4/07, 1:04 PM
#2

Mondeo,

Mkt trevligt skrivet och ett fantastiskt arbete ! Om lust och intresse finns hos Dig så har vi ett lämpligt arr i Sep som vi kan samarbeta i…

Ser fram emot detta ! Vi har ett viktigt och roligt arbete att göra !

Hälsar

Dir Nilsson

mondeo
6/4/07, 8:03 PM
#3

Tack för alla positiva kommentarer.

Jag har både lust och intresse att samarbeta med dig Ritchie om du tror att jag kan bidra.

Som du skriver så är filmhistoriskt arbete både viktigt och roligt.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Kaj
6/5/07, 2:15 PM
#4

Jag håller med. Bra skrivet och jättebra initiativ. Det behövs flera som dig Mondeo om vi skall lyckas få ut begreppet.

Som Richi skrev så blir det förhoppningsvis en stor pilsnerfilms grej i Ljungskile.

Grosshandlare Sjöberg

Upp till toppen
Annons: