Annons:
Etikettallmänt
Läst 1218 ggr
MarieT
2007-10-30 12:05

Cirklar i Filmstaden, Råsunda

Nu har den första cirkeln startat här i Filmstaden, en Bergmancirkel med en handfull entusiastiska deltagare!

Vi (Filmstadens Kultur) arbetar tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan och de är öppna för alla möjliga filmiska förslag - det råder brist på filmiska cirklar.

Så varför inte ta chansen att ägna några timmar åt att skapa en Pilsnerfilms-cirkel? Det vore väl något? ;-)

Annons:
mondeo
2007-10-30 14:47
#1

Det skulle vara väldigt trevligt och intressant men finns det någon på västkusten?

Vi kanske kan starta någon i Lysekil/Munkedals området?

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
2007-11-02 10:20
#2

Utmärkt förslag. Hur går vi vidare?

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
2007-11-04 19:40
#3

Har e-post kontaktat Marie T på Filmstadens Kultur så vi får väl se vad som händer.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

MarieT
2007-11-05 10:19
#4

Kul att intresse finns! Det jag skrev var "Så varför inte ta chansen att ägna några timmar åt att skapa en Pilsnerfilms-cirkel? Det vore väl något? ;-)"

 Vem som helst kan skapa en cirkel och om alla härliga entusiaster slår sig samman och spånar så kanske vi kan få fram underlag för en om pilserfilm! Då kan mondeo hålla en i Lysekil… :-) Någon annan håller i den här i Stocholm osv.

mondeo
2007-11-05 14:56
#5

 Marie T

Vet inte om jag riktigt hänger med.
Vill du att jag ska skapa ett underlag för en pilsnerfilm-cirkel?

Jag gör gärna det men…… ska det inte gå genom vuxenskolan eller dylikt. Hur gör man med ekonomi o.s.v.

Finns det någon mall för hur en cirkel är uppbygd? Antar att vitsen måste väl vara att cirkeln ska komma fram till något.

Jag gör ett upprop här och nu!

Alla ni på denna sajt kom med synpunkter och förslag på innehåll till en Cirkel om Pilsnerfilm så ska jag sätta ihop det till ett underlag.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

LASSER
2007-11-05 15:58
#6

Pilsner!Cool

Annons:
MarieT
2007-11-05 17:48
#7

Härligt om du med ditt kunnande vill göra lite underlag till cirklar!

 OM man går via tex Vuxenskolan så finns det några regler, speciellt vad gäller antal timmar och träffar. Annars är det rätt så fritt hur en cirkel byggs upp. Det är ju inte heller någon kurs, där läraren pratar, utan en cirkel där deltagaren är med och styr och påverkar innehållet och själva söker fakta.

Via olika studieförbund får man stöd till att hålla cirklar, vilket underlättar om man vill köpa litteratur att diskutera kring tex. Och då söker man för en cirkel man redan knåpat ihop underlag till…

mondeo
2007-11-05 20:23
#8

Tack Marie för all upplysning jag ska ta kontakt med Vuxenskolan i mitt område.

Skulle man kunna få en liten indikation på intresset för en Pilsnerfilm-cirkel på Västkusten ( Göteborg och Uddevalla området). Vad säger du Ritchie?

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Ritchie
2007-11-06 12:15
#9

Låter fantastiskt trevligt men då jag befinner mig in den Kungliga Hufvudstaden under veckorna så blir det svårt med en cirkel på västkusten för min del men om det blir ngn här i Sthlm så skall jag definitvt deltaga !

mondeo
2007-11-06 15:14
#10

Varför dras alla till Sveriges baksida!
Då får du ju bara se Sveriges framsida på helgerna Ritchie.

Hör av er Västkustbor så ska vi Cirkla!

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

mondeo
2007-11-08 20:18
#11

 Jag jobbar vidare på pilsnerfilmcirkeln, har inte fått tag i den bästa kontaktpersonen på Vuxenskolan ännu.
Jag kommer att få en del informationsmaterial hemskicket till mig och då hoppas jag att en del frågetecken rätas ut.

Det skulle vara kul om du och jag Lars-Olof gemensamt kunde arbeta fram ett underlag för en cirkel som skulle kunna användas på olika platser i Sverige.

Jag återkommer med mer info när jag vet mer.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

mondeo
2007-11-11 12:30
#12

Nu tror jag att jag har fått ett grepp om hur en studiecirkel är uppbyggd. Nu gäller att få till innehållet:

Några funderingar att arbeta kring:

  • Mer kunskap om 30-40 och 50 tals film ( eller bara ett årtionde?).
  • Mer kunskap om skådespelarna.
  • Sprida denna kunskap till yngre generationer.
  • Försöka påverka de olika TV bolagen.
  • Vem sitter på alla rättigheterna till många av de gamla filmerna?
  • Går dessa att påverka?
  • Filmerna är viktiga miljö tidsdokument.
  • Använda böcker som studiematerial, ex, Strålande tider, Åke o.s.v.

Flera av dessa punkter är kanske för stora för en studiecirkel men jag hoppas att NI Pilsnerfilmvänner har synpunkter.

Hittills har jag bara fått ett förslag på innehåll och det har "LASSER" lämnat nämligen : Pilsner!

Tanken kanske inte är helt fel då, visserligen inte pilsner men i Pensionat Paradiset var ju Don Carlos på Figaros bröllop och där bjöds de ju på 5 sorters brännvin. Vilka? Det kanske är något för en särskild studiecirkel.

Nu hoppas jag att ni kommer med massor av funderingar på innehåll för en Pilsnerfilmcirkel!!!

Jag har fått tag på en mall för ett upplägg så kom med idéer så ska jag skriva ihop det.

Får vi till något bra så kan det användas för en studiecirkel i både Malmö och Haparanda.    

Vad säger du Lars-Olof?

PS. Får vi till något inom överskådlig tid så kan det komma med i Vuxenskolans utbud och det kan bli kurs till våren DS.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

mondeo
2007-11-15 14:23
#13

Jag flyttar upp denna för att ev få någon respons.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Annons:
Lars-Olof
2007-11-18 20:27
#14

Hur ser Filmstadens studiecirklar ut nu? Kan vi få lite inspiration av dessa?

Förslag på ämne:

Vad är karaktäristiskt för en pilsnerfilm?

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

MarieT
2007-11-21 14:40
#15

Vad kul, Mondeo och ni andra, att det börjar cirkla till sig!

Den Bergman-cirkel vi precis avslutat var uppbyggd kring diskussioner om Bergmans verk (främst filmer som han gjort i FIlmstaden), arbete, liv i och utanför Filmstaden samt cirkeldeltagarnas egna frågor i ämnet. Vi träffades fem gånger (kl 13-15.30 inkl fika), vilket var ganska lagom.

Förslag till Pilsnercirkeln:
- Vad är pilsnerfilm? Varför kallas det så? När, var och hur uppkom det?
- Bestäm några förgrundsfigurer för PF och ta reda på mer om dem och titta på filmer med dem.

mondeo
2007-11-21 14:56
#16

Tack Marie för förslagen, tack också Lars-Olof.

Det börjar att dra ihop sig nu. I nästa vecka så ska jag träffa Vuxenskolan för diskussioner och då ska väl cirkeln börja ta form.
Återkommer med mer information.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Upp till toppen
Annons: