Annons:
Etikettallmänt
Läst 3336 ggr
mondeo
2008-07-04 12:36

Projekt Folke Helleberg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Folke Helleberg en av våra mer eller mindre bortglömda filmstjärnor från 1930 och 40 talet, säger jag; Erik Karlsson, racerbåtsförare hoppas jag att ni kanske minns honom.

Hans största roll var i "Pensionat Paradiset" från 1937 Det skulle bli hans stora genombrott hoppades han tyvärr blev det i stället hans stora nederlag. Han tog den svidande kritiken som filmen fick utstå mycket hårt och funderade på att sluta filma.

Söker man på nätet finns det i stort sett ingenting om Folke Helleberg han gjorde ändå ca 20 filmroller.

Nu har jag tänkt berätta en del av hans historia. Jag har varit i Hunnebostrand och träffat Lars-Erik Helleberg, 82 år. Lars-Eric levde tillsammans med Folke i över 50 år. Jag har fått ta del av materialet som Folke Helleberg lämnade efter sig. Håller nu på att skanna av bilder, filmkontrakt, recensioner, programblad m.m.  

Så småningom kommer vi alla att få veta mycket mer om Folke Helleberg.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Annons:
Ritchie
2008-07-05 12:18
#1

Underbarrt!!

Jag har själv hafte den stora förmånen att träffa Lars-Erik som är en mycket varm och trevlig person som har en härlig ton i sina berättelser. Jag ser mycket fram emot mer information och det var naturligtvis ingen tillfällighet att vi på förra årets Pilsnerfilmsfestival i Ljungskile valde Pensionat Paradiset som huvudfilm. Folke har en del av sina rötter i samhället och jag ser ifrån min terass rakt in i gamla kyrkogården där släktingarna har fått sin sista vila. Jag ser fram emot mycket intressant läsning!

Passar på att framföra mina sommarhälsningar till Lars-Erik också !

Jag menar det…

Egbert
2008-07-05 15:58
#2

Fantastiskt!!

Jag tycker att det är viktigt att ta fram de lite mer undanskymda skådespelarna/skådespelersorna från  filmerna och inte bara de stora stjärnorna så detta är ju helt enormt fint av dig. Och även jag ser fram emot en intressant läsning framöver.

veritas
2008-07-08 21:39
#3

han var tydligen med i 23 filmer…jag har honom i alla fall i 20.Fast jag visste inte ett barr om honom,,,bra att ni tog upp honom

Lars-Olof
2008-08-13 22:51
#4

Han gjorde ju en del filmer med Tosse också. Och Tutta Rolf…

Han slutade filma 1941, men gjorde tydligen en tv-roll 1979 enligt svenskfilmdatabas.

Är det någon som vet om han spelade teater?

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
2008-08-14 12:45
#5

Han gjorde nog sin mesta karriär inom teatern. Jag har en hel del recensioner från tidningar och en del kontrakt som jag ska sammanställa. Han spelade en del tillsammans med Viran Rydqvist och Emy Hagman.

Det dröjer nog ett tag till innan jag jag är färdig.
Just nu håller jag på att flytta, bor fortfarande i Munkedals kommun men har hittat ett hus ute på landet bland fåglarna.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Ritchie
2009-02-02 15:38
#6

Ralph,

Mitt i all flyttröra kanske du hittar materialet om Folke ?

Jag har också träffat Lars-Erik och det är intressant att höra honom berätta om deras liv!! Ser mkt fram emot en artikel när tid gives!

Annons:
mondeo
2009-02-03 17:02
#7

Jodå Ritchie, jag har allt ordning på Folke Helleberg.

Hade ju en av mina tuffaste höstar någonsin men nu börjar det bli lite ordning på livet igen.
Har börjat att ta tag i Folkes kvarlämnade dokument igen. Det är säkert ca 100 tidningsrecensioner och jag håller på att scanna in allt i datorn. Sedan måste allt läsas för att man ska kunna få en helhetsbild av tiden och Folkes insatts.

Lite tragiskt är det att han nästan alltid nämns i resensionerna enbart som snygg och vacker. Men jag har långt ifrån läst allt än.
Han hade ett par huvudroller på teatern strax innan han fick kontrakt med Svensk Filmindustri. 
Har lite dåligt samvete att jag inte på länge har kontaktat Lars-Erik Helleberg för min tanke är att återigen besöka Lars-Erik i Hunnebostrand. 
Jag tycker att detta är ett mycket intressant projekt och nu har jag ju mer tid så visst ska det bli en artikel framöver och som jag hoppas, en bok.

Kuriosa:
Folke Helleberg och jag är född samma dag - 5 jan.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Ritchie
2009-02-04 13:56
#8

Ojojoj!!

Vilket härligt material att arbeta med! Men jag förstår att det ligger timmar av arbete framför dig. Ett problem(??!!) är risken att fastna i artiklar och genast har man drömt iväg ett par timmar!!

Är inte det en förbannelse för en skådespelare att vara vacker??

Med en gång blir det svårare att bli tagen på allvar…

Jag menar det…och hälsa Lars-Erik!!

mondeo
2009-10-03 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

En liten rapport om vad som händer med mitt bokprojekt om Folke Helleberg. Boken är tänkt att innehålla en hel del annat också men Folke ska få stor plats.

Som man kan se i de tidigare inläggen här ovan så köpte jag ett hus på landet (givetvis från rätt årtionde, 1936).
Så mycket skrivande har det inte blivit under denna vår och sommar men däremot en hel del fönstermålning. Nu är huset i mycket bra skick inför den kommande vintern så nu tar jag tag i min vän Folke Helleberg igen.
Har fortfarande inte läst igenom alla recensioner men har scannat i allt material i min dator.
En del har jag skrivit, nu vet jag inte riktigt vilket format min bok ska få men jag tror nog att jag har ett 30 tal sidor klara.

Folkes livskamrat i över 50 år Lars-Erik Helleberg 83 år besökte jag förra sommaren i Hunnebostrand och nu är det dags igen!

Måndagen den 5 okt. åker jag ut till Lars-Erik och lämnar tillbaka allt material som jag fått låna. Ser fram emot att få träffa denne gentleman igen och få höra nya spännande historier om Folke Helleberg.

Bifogar en bild på Folke Helleberg och Viran Rydkvist (Rektorskan från "Swing it magistern" 1940).
Bilden är från pjäsen "Lyckan går i hamn" 1934 spelad på Lilla teatern i Göteborg. Den var en stor succés.
Pjäsen är skriven av Oskar Rydkvist Virans man.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Upp till toppen
Annons: