Annons:
Etikettallmänt
Läst 2196 ggr
Lars-Olof
2009-02-23 10:11

Samhällsdebatt, pilsnerfilm och Thor Modéen

I morse kunde jag återigen igen läsa om Thor Modéen i DN. Som jag tidigare nämnt dyker begreppet pilsnerfilm upp i media någon gång per vecka. Pilsnerfilm används i flera sammanhang, både bra och mindre bra.
Vad står begreppet för? Vilka värderingar lägger vi i begreppet pilsnerfilm?

Är det så att när begreppet pilsnerfilm används så menas att det är hatat och ansett undermåligt av kritikerna, men uppskattat och älskat av publiken.  

Grosshandlare Lindberg

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
Ritchie
2009-02-23 11:15
#1

Om inte jag missminner mig hade vi en forskare/student som gjorde en undersökning av just ovanstående frågeställningar.

Fick vi en sammanställning av detta?

För min del tänkte jag, när tid medges, göra en professionell ansats att analyser FILMERNA. Man har ju tidigare kommit fram till att Pippi och Bamse är kommunister och senast kunde vi läsa att Tin-Tin bara gillar killar!!!

Då förstår man visten av dessa analyser…

Jag menar det…

Lars-Olof
2009-02-23 12:01
#2

V fick ingen sammanställning.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Ritchie
2009-02-23 12:58
#3

…En sån Schajas!!!!!!

mondeo
2009-02-23 14:18
#4

Har gjort en liten sammanställning om vad begreppet Pilsnerfilm står för.
Vet ju att det finns divergerande (som Oldsberg säger) åsikter om detta men denna  brukar jag köra med när någon frågar:

Det är ganska svårdefinierbart begrepp Pilsnerfilm, det är faktiskt lättare att säga vilka filmer som inte är Pilsnerfilmer.
Men man kan enkelt säga att det är en nedsättande benämning på de svenska 1930 och - 40 tals filmer där man förtärde pilsner och brännvin (Lättgrogg).
 
Det sägs att uttrycket "Pilsnerfilm" uppstod 1932 i ett fattig-Sverige som intensivt längtade efter sorglös verklighetsflykt.

Ordet "pilsner" kommer från tjeckiska bryggeristaden Pilsen, men blev här en symbol för buskis, brännvin och begränsad budget.
Manus till Pilsnerfilmer skrevs ofta på sex - sju dagar och inspelningarna skyndades på.
 
De kan också ses som filmiska motsvarigheter till friluftsteatrarnas folklustspel.
En pilsnerfilm är nästan alltid en komedi inspelad efter ljudfilmens genombrott. De utspelas i både överklass (Pensionat Paradiset) och arbetarklassmiljö (Augustas lilla felsteg).
 
I Edvard Perssons filmer dracks det både pilsner och brännvin men han gjorde inte en enda Pilsnerfilm. Åsa-Nisse är heller inga Pilsnerfilmer utan Buskis.
Handlingen drivs ofta framåt av konflikter av typen
storstad - landsbygd, underklass - överklass, bildning - obildning, svenskt - utländskt.
Inriktningen var "folklig", dvs. den var tänkt att generera så stora biljettintäkter som möjligt.
 
Professor Leif Furhammar tycker att pilsnerfilmen handlar mycket om gemenskap. "Gemenskap i familjen, i bygden, inom nationen och över klassgränser. Den viktigaste generatorn för denna gemenskap är måltiden. Det äts kopiöst i pilsnerfilmerna, och det är som bekant inte så dumt med en pilsner och en snaps till sillen".

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Ritchie
2009-02-23 14:36
#5

Ralph,

En bra sammanställning och summerande. En sak som jag ofta tänker på är hur tydligt det var vem som var good guy-bad guy. Det var klara skillnader mellan rätt och fel och det goda vann alltid.

Att det ofta åts i filmerna kanske kommer från den tiden då en måltid var mer än bara äta sig mätt. Då tillagades maten under flera timmar, fjärran från mikrovågsugnar eller halvfabrikat. När man väl åt så fick man en gemensam tid som annars saknades.

Idag har vi bad-in box, popcorn och Let´s Dance!!!

Hualigen… det var bättre förr!!!

Lars-Olof
2009-02-23 15:00
#6

#4

Jag läste ditt svar. En bra förklaring om vad det är.

Men vilket "värde" har ordet pilsnerfilm?

Om vi frågar "folket", vilka associationer tror du då att du får?
Positiva eller negativa?

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
Trint
2009-02-23 15:08
#7

Begreppets betydelse hittas i betraktarens öga. Åtminstone så här långt efter dess uppkomst.
I mitt öga hittas betydelsen, svensk film med folkligt, festligt innehåll. Eller åtminstone ansatsen till detta. Alla försök har ju inte lyckats skapa festligt innehåll precis. Men alla vet vi att det finns många godbitar och, likt bätttre vin, så mognar denna sortens spilsner med värdighet.

//Per

Ritchie
2009-02-23 15:17
#8

Lola,

Jag tror folk i allmänhet tycker att Pilsnerfilm är lite oförargligt och att Tosse var en härlig "filur"!

Ordet pilsnerfilm väcker inte längre några negativa känslor utan, om man säger något är det ofta positivt men oftast faller begreppet platt till marken…

Dock inte hos mig…

mondeo
2009-02-23 16:50
#9

Tror att ni rätt bra har prickat in Pilsnerfilm.

På gatan svarar nog folk - Plisnerfilm, ha, ha, ha, det är en sådan där gammal svart/vit film som dom visar på dagtid i TV.

Det skulle faktiskt vara riktigt intressant, i alla fall för oss nördar att få göra en undersökning.

Förslag: 

Rickard och jag skulle ju kunna stå i vår närmaste storstad, Uddevalla. TOFS skulle kunna stå i Stockholm.
Var ni andra på denna sajten bor vet jag inte men kanske bor ni i eller nära någon stad. Om man står utanför en välbesökt mataffär bör man kunna få en del svar.

Förslag på fem frågor till folket:

Först bör man nog ta ungefärlig ålder på svaranden.

  1. Har du hört talas om Pilsnerfilm?
  2. Vad tänker du på när du hör Pilsnerfilm?
  3. Har du hört talas om Thor Modéen?
  4. Tycker du att det är viktigt att komma ihåg och bevara denns kulturskatt?
  5. Skulle du vilja lära dig mer om Pilsnerfilm?

Ja, vad ska man då ha den här undersökningen till, ja, säg det.
Spridning av Pilsnerfilmbegreppet är aldrig fel. 
Jag skulle nog gärna ta med en sådan här undersökning i min kommande bok.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Ritchie
2009-02-23 17:58
#10

Ralph,

Intressant och kul! När tid finnes så tar jag gärna en lördag på gågatan i Uddevalla. Man kan aldrig nog sprida budskapet om Tosses storhet!!!

Varje nyvunnen Pilsnerfilmsvän är som en vattenflaska i öknen!!

eller???

jag menar det…

Lars-Olof
2009-02-23 18:38
#11

#9

Du är ju så jäkla duktig och kreativ! Vilken briljant idé!

Ålder, kön, utbildning m m. Dock inte för mycket.

Fråga 1 och 2 är klockrena.

På fråga 3 - skulle jag kunna tänka mig att visa en bild på Tosse, och fråga: Vet du vem detta är? (Förklaring från frågeställaren.)

4 och 5 Är väl godkända. Skulle vilja spetsa till dem något. Vet inte hur just nu. Det känns som svaret blir nej i båda fallen…

Vi jobbar vidare!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Lars-Olof
2009-03-05 09:38
#12

Jaha, dags igen således.

Igår i programmet Eftersnack på lokaltv Stockholm nämndes återigen odert pilsnerfilm. Denna gång av litteraturkritiker Mats Gellerfelt i samband med utställningen om film i Stockholm på Stadsmuseet.

Vilken stämning vill han förmedla när han säger pilsnerfilm?

Grosshandlare Lindberg

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Ritchie
2009-03-05 14:28
#13

Nu såg jag inte programmet men vad tycker DU att han förmedlar???

Annons:
Lars-Olof
2009-03-05 15:10
#14

Jag förstår hur du tänker. Det ligger i mottagaren att tolka…

Just därför är jag så nyfiken vad begreppet ska förmedla.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
2009-03-05 19:30
#15

Det har ju gått en reklamsnutt i TV  från COM hem (tror jag). Där räknar en dam upp alla program man kommer att kunna se på kvällen och då nämner hon faktiskt Pilsnerfilm.
Här menas nog bara en typ av film.

Min förklaring:
(Gamla svenska svart-vita filmpärlor med Folke Helleberg och KåGE Pettersson)!!!

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
2009-03-19 23:24
#16

Mina vänner!

Dags igen. I dagens DN (090319) Kultur finns artikel på sid 2 med rubriken Ett kulturarv går förlorat. Artikeln handlar om att EU väntas fatta beslut om att förlänga rättigheterna till musikinspelningar från 50 till 95 år.

Det är Operans chefdramturg Stefan Johansson som uttalar sig i artikeln.

Artikeln avslutningsstycke låter som följer:

"När Stefan Johansson förklarar vilka som egentligen bryr sig om gamla lackskivor och 78-varvare med okänd musik säger han att det inte handlar om ett mindre antal nördar.
   -Tänk bara alla som gillar Ulla Billquist, Thor Modéen, Edvard Persson, Annalisa Ericsson och det där nostalgiköret."

Skandal, tycker jag! Bu för EU! Det var bättre förr!

Grosshandlare Lindberg

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Lars-Olof
2009-03-29 17:31
#17

Det var länge sen nu…

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Ritchie
2009-04-03 20:07
#18

ännu mer länge sedan…

Upp till toppen
Annons: