Annons:
Etikettallmänt
Läst 4025 ggr
Trint
3/7/09, 1:16 AM

Uppskattade birollsinnehavare

De är väl värda en egen tråd, eller två.

Jag slår ett slag för Jan Molander, mer känd som direktör Grillhagen i Kolonialvarubolaget. Också known as Spädgrisen.
Var också skör elev i "Hets" samt son till Gustaf Molander.

Annons:
Lars-Olof
3/7/09, 12:12 PM
#1

Trint, borde vi inte införa en gemensam hyllningsdag för alla birollsinnehavare och icke-krediterade i rollistorna?

Hur går vi vidare?

Vilken dag föreslås som hyllningsdag?

Jag kan försöka boka en salong på Filmstaden Råsunda så kör vi stor birollsmanifestation.

Ska årets Filmstadens dag gå i birollsinnehavarnas tecken?

Idéer efterlyses!!!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Ritchie
3/7/09, 2:35 PM
#2

Lola,

Hatten av !

Såklart att vi skall ha birollens dag !!!!

Ritchie
3/7/09, 2:36 PM
#3

Trint,

blev det ingen fredagsmeditation igår???

Brukar ju utmynna i några tankeväckande rader

mondeo
3/7/09, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det är klart att vi ska ha en Birollens dag, bra förslag.
Visst kan den vara i Filmstaden men vad gör vi som inte bor i Stockholm?

Här är en av mina birollsfavoriter:
(Har skrivit om honom tidigare här men han kan aldrig få nog uppmärksamhet,)

Arne Lindblad

Denne eminente aktör skulle ha fyllt 122 år den 30 jan i år. Han blev 77 år och dog 12 dec 1964.

Har man sett en film från 30-40 och 50 tal då har man sett Arne Lindblad! Han medverkade i hela 146 filmer, fantastiskt! Jag tror inte att han hade någon huvudroll någon gång.

Han fick ofta spela den elegante som i exempelvis "Hotell Kåkbrinken" från 1946. Där var hans rollkaraktär Alexander Munkedal, aktör.

Givetvis var han med i Pilsnerfilmernas Pilsnerfilm "Pensionat Paradiset" från 1937 där var han en pensionatsgäst.

I flera roller skulle han bryta på franska, hans röst och elegans lämpade sig väl för detta. Det gjorde han bl.a. i "Flyg Bom" från 1952 där han spelade Jean-Jacques Pampouche, impressario för nakenbalett i Monte Carlo.

Han var under flera år med i ungefär 10 filmer per år 1943 var han med i inte mindre än 12 filmer. Han var en självklarhet i svensk film under 30-40 och 50 talet. Rubrikernas man blev han aldrig genom att han för det mesta gjorde halvstora eller små roller. 

Hans sista film var en Ingemar Bergmanfilm "Djävulens öga" från 1960 där han spelade en skräddarassistent.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

veritas
3/8/09, 12:54 AM
#5

Jag är musiker, fast inte nummer ett

när jag får i stor orkester spela

Jag är en av dem vars uppgift väger ganska lätt

och är blott en liten del utav det hela

Det är jag som spelar andra violin

det är jag som understöder melodin

När förstaviolinen brusar mäktigt i en sats

så får jag hålla takten från min undanskymda plats

Och överallt i världen är det så

det är otacksamt att vara nummer två

Men den på sätt och vis som bär upp hela symfonin

det är den som spelar andra violin

/läst av Artur Rolén i "Fri entré" från 1967

(Jag la dern här för det är väl här den hör hemma egentligen)

veritas
3/8/09, 12:59 AM
#6

Birollsinnehavarnas dag föreslår jag blir den 19 juni, för det datumet föddes Wiktor "Kulörten" Andersson- birollsinnehavarnas birollsinnehavare.

Annons:
Sven-Ake
3/9/09, 11:19 AM
#7

Här är några birollsskådespelare som jag tycker har gjort stora insatser i Svensk film.

Georg Skarstedt,Astrid Bodin,Artur Cederborgh,Axel Högel,Gösta Gustafsson,John Melin,Margit Andelius,Olav Riego,Aurore Palmgren och Ludde Juberg.

Glad Sven-Åke

Kalle_Jeppsson
3/9/09, 5:21 PM
#8

Får man slänga in Hugo Björne? Fortfarande den störste skådespelare Varberg har fött!

Lars-Olof
3/9/09, 6:07 PM
#9

Varberg? Oj!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
3/9/09, 8:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Kan du Kalle Jeppsson slänga in Hugo Björne då vill jag slänga in Kungen själv. 

Birollskungen absoluta: Kulörten!!

Wiktor "Kulörten" Andersson född Wiktor Herman Andersson 19 juni 1887 i Kungsbacka död 13 september 1966 i Stockholm i Västerleds församling.

"Kulörten" Andersson inledde sin karriär som skådespelare när han arbetade med Axel Bosin och August Lindberg. Han engagerades senare av Axel Engdahl till Folkan.
Som revyaktör har han varit engagerad hos Ernst Rolf och Karl Gerhard vardera tio år och vid Kristallsalongen och Alhambra i tre år, dessutom ett år hos Gösta Ekman.

I Myggans Nöjeslexikon inhämtar man uppgiften att han brukade sitta och tillverka julkärvar mellan sina entréer. Periodvis har han arbetat som utropare och fakir vid nöjesfält, han var väl hemmastadd i cirkus-, menageri- och tivolivärlden. Gift 1931 med Edith Viktorsson. Han filmdebuterade i Eric Malmbergs Kolingens galoscher 1912 och blev därefter rekordhållare med 186 stycken svenska filmroller, ett svårslaget rekord.

Han dyker upp i film efter film, alltid i biroller, som kusk, betjänt, portvakt, eller öldrickare i "Sommaren med Monika" 1953. Med sitt runda glada ansikte och lite pipiga röst lyckades han lyfta stämningen t o m i Ingmar Bergmans ångestladdade dramer.

Ibland är hans roller så små att man riskerar att missa honom om man inte är uppmärksam. Han har dock en lite större roll i "Örlogsmän" från 1943 där han är Kocken Boman som är rädd för sjöminor vilken till slut också blir hans öde.

Vanligen dök han upp i en enda scen, ofta i ett fönster varifrån han skrek "Hej!".
Smeknamnet "Kulörten" fick han tidigt i karriären på grund av sitt röda hår.
Kulörten Andersson spelade också Knohultarn i sju Åsa-Nisse-filmer. Sin sista film gjorde Kulörten 1960, det var filmen Av hjärtans lust, där spelade han en trädgårdsarbetare på slottet.

#6
Det är ett bra förslag att 19 juni blir Birollsinnehavarnas Dag.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
3/9/09, 10:26 PM
#11

Saken är biff! Allmänt upprop! Härmed utropas den 19 juni till Birollinnehavarens Dag eller Ej krediterades Afton. 

Jag kan skriva pressrelease.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Ritchie
3/10/09, 11:06 AM
#12

jag menar det…

mondeo
3/10/09, 2:07 PM
#13

Har gått omkring och funderat efter att ha fått en massa inspiration från denna sajt.

Nu skulle jag gärna vilja ha era synpunkter om detta kan vara något vettigt.

Jag har varit en föreningsmänniska nästan hela mitt liv och är fortfarande aktiv i flera.
Nu känner jag att det är dags att starta en ny.

En förening har ju som syfte att få flera människor att arbeta för en viktig sak och mot samma mål.

Inom vår svär så finns ett stort antal föreningar och sällskap här är några ex. TOFS, Fridolf Rudin Sällskapet, Pilsnerfilmens Vänner, Ekman Sällskapet, Karl Gerard Sällskapet o.s.v.

Här är mina funderingar. 

Den nya föreningen:

Birollssällskapet förkortat till "Bira"

  • Sällskapet skulle i så fall arbeta för 1930 - 40 och 50 tals film i allmänhet och Birollsinnehavare och de ej krediterade i synnerhet.

  • Sällskapet skulle då ha som huvudmål att göra någonting stort av den 19 juni men samtidigt hålla oss lite i bakgrunden.

  • Sällskapet skulle kunna ha medlemmar från hela Sverige men styrelsen skulle ha sitt högsäte i Västra Götaland.

 
Som sagt, ha synpunkter på både förening och namn.
Skulle jag inte få ihop varken medlemmar eller styrelse så får det bli en enmans förening och jag får dricka min bira själv.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Annons:
Trint
3/10/09, 2:17 PM
#14

Mondeo jag tar ditt förslag rakt av, full support.
Jag känner ju också att jag behöver utbilda mig mera iämnet biroll. Däremot bira kan jag rätt bra.

Du behöver alltså inte dricka din bira helt solo!

/Per

Ritchie
3/10/09, 2:23 PM
#15

Ralph,

Jag har av min svåger blivit utnämnd till Norra Europas BästE Biradrickare så där behövs ingen utbildning. Däremot, likt Per, behöver jag förkovra mig i biroller vilket jag så gärna gör.

Högsätet på Västkusten låter kuckelimuck!!!

jag menar det…

Lars-Olof
3/10/09, 2:31 PM
#16

Håller med föregående talare? Hur blir det i plural?

Är gärna med i styrelsen om jag får stå som ej-krediterad.

Västra Götaland ska det va'.

Jag har funderat på datumet. Mitt i sommaren? Det skulle kunna ambulera över året.

Birollsinnehavarna föddes ju på olika datum. Datumet ändras årligen över året och anpassas efter nämnd birollsinnehavare.

Bira är bra!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

veritas
3/10/09, 9:34 PM
#17

Detta sällskap är jag - trots att jag är helnykterist - gärna med i.

Ritchie
3/11/09, 9:58 AM
#18

Helnykterist, javisst!!!

Här berusas vi av den enda rätta drogen, nämligen den fantastiska svartvita filmen och allt det vårt gemensamma intressa för med sig!

Kulörten !!!

jag menar att jag har fått en ny husgud! Min kunskap om honom var i det närmaste obefintlig men frågan är om vi inte fått Hr Bira personifierad???

"Hej!"   bra replik…

Trint
3/11/09, 10:41 AM
#19

Hmm, denna tråd har utvecklats på ett mycket trevligt sätt. Detta kunde trådskapare inte föreställa sig i skapandeögonblicket och får därför ångra den taffliga rubriken. Den låter som något som framkommit i ett taxeringsnämndssammanträde.

Beklagar djupt att rubriken inte uppnår lika  hög verkshöjd som det senare innehållet i denna tråd.

Lars-Olof
3/11/09, 10:52 AM
#20

#19

Ja, och då måste jag bara presentera veckans Vitstombola.

Hörde ni om skådespelerskan som var så snygg att hon måste sköntaxeras??

Jag menar det…

Grosshandlare Lindberg

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
Trint
3/11/09, 11:27 AM
#21

SkrattandeSkrattandeSkrattande

mondeo
3/11/09, 12:00 PM
#22

Vilket gensvar!

"Bira" är på gång.

Här verkar inte vara några problem att få ihop en styrelse fast du bör ju vara från Västkusten förståss. Styrelsen måste ju kunna träffas någon gång då och då.

Sedan har vi ju de "ej krediterade" styrelsemedlemmarna också.

Stadgarna är inte skrivna ännu men det kommer inte att vara några krav på att man måste halsa en bira det kommer att räcka med att man kan två pilsnersorter.

Allmänt upprop!!
Vilka ställer sig till styrelsens förfogande?

Inför bildandet kommer upphovsmannen (jag) att vara interimstyrelse och ta alla viktiga beslut.

Jag kommer att ta kontakt med ett antal personer som jag tror kan tillföra "Birollssällskapet" den nödiga kunskap och intelligens som här fodras.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Ritchie
3/11/09, 12:18 PM
#23

Jag ställer gärna upp om jag kan bidraga med ngt?!

Jag kan tre birasorter…

mondeo
3/11/09, 2:57 PM
#24

#23
Då är du ju överkvalificerad men ok, det får gå.

Nu är vi två i styrelsen, en 100% ökning alltså!

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Ritchie
3/11/09, 3:40 PM
#25

jag kan säkert få med mig en av dina elever i studiecirkeln…

mondeo
3/13/09, 1:12 PM
#26

En liten lägesrapport om det blivande Birollssällskapet.
Vi jobbar på i det tysta och bakom kulisserna med att samla ihop en styrelse.

#16
Du har en poäng där med datumet får kanske ses över.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Ritchie
3/13/09, 1:17 PM
#27

Att låta såväl huvudperson som datum ambulera kan var en god ide´.

En Birollsfestival skall ju inte dra folk ifrån ngn konsert med  U 2 tex. Det vore elakt mot de arrangörerna!!!

jagmenardet

Annons:
Lars-Olof
3/13/09, 1:58 PM
#28

Ja, eller har vi ett datum som inte är krediterat…

Jag ställer gärna upp i styrelsen som ej krediterad, enligt tidigare info.

Förslag: Arrangören plockar ett lämpligt datum, när någon birollsinnehavare är född, t ex 19 juni för Kulörten. Nästa gång blir Gustav Lövås, Jan Molander  o s v.

Men glöm för all del inte kvinnorna. I o f s har vi ju fruntimmersveckan…

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Ritchie
3/13/09, 2:11 PM
#29

Nej, vi skall icke glömma kvinnorna…

mondeo
3/13/09, 3:47 PM
#30

#28
Från och med nu är du medlem av styrelsen - ej krediterad.

Definition av ej krediterad styrelsemedlem - deltager när så är möjligt.
Vi andra styrelsemedlemmar ligger under slavkontrakt och kan aldrig utebli.

Givetvis ska vi inte glömma bort Margit Andelius.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
3/13/09, 6:41 PM
#31

Suppleant stavas numer supleant!

Sedär, veckans Vitstombola.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Upp till toppen
Annons: