Annons:
Etikettpilsnerfilm-på-riktigt
Läst 3955 ggr
mondeo
2009-04-06 20:09

Senaste nytt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Thor Modéen har i dagarna återvänt från sin bantningskur i Danmark.
Han ser ut ungefär som förut, men är pigg, frisk och utvilad. Mera vila kommer han emellertid att kosta på sig, ty han har just nu slutgiltigt tagit sitt nyinköpta gods i besittning. Han går alltså för närvarande omkring i Åkersberga-trakten, närmare bestämt Undal, och ser till att jordbruket fungerar till belåtenhet.

Det behövs regn, säger han, vårsådden behöver regn, fram för mera regn.. . Dessutom har han blivit mycket intresserad av förekomsten av krabba i Brunnsviken vilket han läst om i tidningarna. Han skall nu leta efter krabbor i sin ägandes sjö.
Kräftorna ska han börja fiska den 7 augusti. Till dess promenerar han omkring på ägorna tillsammans med en get. Det bästa hos människan är icke hunden utan en get, förklarade han sist vi mötte honom. Geten är icke alls tillräckligt uppskattad. Getmjölken är förträfflig. Fram för mera getter!!

Man förstår alltså, att den populäre komikern är på gott humör. Hans kumpan i ”Klart till drabbning” Åke Söderblom har också återvänt till Stockholm efter att med Karl-Gerhard ha roat Göteborg och Malmö. Söderblom och Modéen skola i höst spela in två filmer tillsammans, men manuskript äro ännu icke utvalda. Medan Modéen under mellantiden är ute och går med sin get, spelar Söderblom revy på Östermalmstorg.

Allt enligt Filmjournalen 13 juni 1937.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Annons:
Lars-Olof
2009-04-06 22:47
#1

Och recensionerna på filmen Klart till drabbning låter inte vänta på sig.

Robin Hood (han verkar svårflörtad, tycker jag) i Stockholmstidningen skriver:
"Klart till drabbning urartar i slutet, blir utdragen och långsläpig i sin ansträngning att göra ett fredsvänligt intryck och predika att denna krigsapparat ha vi för att möjligen någon gång, någon vår -- när det riktigt kniper -- gripa till för att försvara vårt land. Det utdragna slutet är det enda man med större fog kan anmärka på."

Allas vår Folke Helleberg är med i denna film, dock ej krediterad!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Ritchie
2009-04-07 18:41
#2

jag menar det…

Trint
2009-04-13 00:34
#3

Klart till drabbning - såg man inte Åke Grönberg segla förbi i en liten servitörsroll här, redan 1937. Bör vara någon av hans tidigaste filmjobb. Rollerna blevo sedemera större.

Lars-Olof
2009-04-13 14:12
#4

Trint du har rätt. Och kan du gissa? - Han står som ej krediterad.

Ännu en person att uppmärksammas för BIRA.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
2009-04-14 15:19
#5

#4

Jodå! Hr Grönberg kommer BIRA att lägga under sina vingar.

Ser till min förtjusning att vi även måste "knöka" in en viss hr Modéen under vårt beskydd.
Fast det är ju många som drar i den mannen så vi kommer nog att koncentrera oss mer på hr "kulörten" och hr Helleberg. 

Visst! I "Skepp ohoj!" från 1931 var hr Modéen "ej krediterad".

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
2009-04-14 18:00
#6

#5

I BIRAs stadgar bör väl framgår var gränsen går för att uppmärksammas.

Jag kan tycka att alla ryms under devisen "Alla ska med"

När börja ni/vi planera för konstituerande?

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
mondeo
2009-04-14 21:33
#7

#5
Tack för tipset om ett förtydligande i stadgarna. Just nu har jag fått ihop 14 punkter (Puh) i stadgeförslaget.

Senaste nytt om Birollssällskapets (BIRA) tillblivande.

Vi har nu fem personer till en styrelse, alla från Västra Götaland.
Tänk att det kan vara så svårt att få fem personer att träffas samma tid en viss dag.

Som det ser ut just nu så kan bildandet ske den 4 maj i Uddevalla.

Styrelsen kommer att besluta om vilka och hur många suppleanter vi ska ha.
Som envåldshärskare (ännu) tar jag mig friheten att tilldela dig Lars-Olof en plats som "ej krediterad styrelsemedlem" (suppleant).

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
2009-04-14 23:49
#8

Du jobbar…

Tankar: Ett dylikt sällskap borde kunna vara öppet; medlemsavgift 100 kr årligen.

Vi borde kunna prestera något form av nyhetsbrev och fylla med minst en birollsinnehavare/ej krediterad.

Vi kan ju presentera sällskapet på Filmstadens dag i Råsunda i höst, om inte förr.

Har ni idésprutat något?

Grosshandlare Lindberg
ej krediterad

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Lars-Olof
2009-04-14 23:50
#9

En sak till…

Sällskapet passar ju för båda könen. Om du förstår hur jag menar…

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
2009-04-15 12:09
#10

Toppentankar!
De två första ligger med i stadgeförslaget och den tredje ….mmm.

Ingenting får ske eller kan göras förrän efter den 4 maj. Jag var nog lite suddig som vanligt.
Den blivande styrelsen har ju inte kunnat träffas ännu.

#9
Hängde inte riktigt med…..
Visst ska bägge könen uppmärksammas.
Tyvärr så är det bara "Gubbs" i den blivande styrelsen men vi måste ha med "lejdis" som "ej krediterad styrelsemedlem".

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
2009-04-15 15:27
#11

Eh? Kan en drönare verkligen ha en biroll?

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Sven-Ake
2009-04-16 11:27
#12

                   Hallå Mondeo !                                    

Jag ställer gärna upp i BIRA för att hjälpa till med att sprida alla våra birollsskådespelares insaster inom svensk film.

Glad Sven-Åke.

mondeo
2009-04-18 21:55
#13

Tack för det positiva gensvaret, återkommer.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Annons:
Lars-Olof
2009-04-19 13:02
#14

Eh? Kan man kalla en fråga på sitt arvsanslag ett gensvar?

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Lars-Olof
2009-05-01 13:03
#15

På måndag får vi besked…

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
2009-05-01 20:13
#16

Hade tänkt bilda ett eget demonstrationståg i dag 1 maj med en stor skylt "Mera BIRA åt folket" 
men det frös inne på grund av att tuschpennan tog slut efter
"Mera BIRA åt Folke" och det kunde ju lätt missförstås.

BIRA, ja. (Birollssällskapet). Jag hade stora förhoppningar på att sällskapet skulle bildas på måndagen den 4 maj, allt är klart och förberett men det hela fallerar på en liten men mycket viktig detalj.

Jag lyckades inte efter försök på försök på försök att få dessa fem mycket kompetenta och som jag såg det utmärkta personer att träffas samtidigt och bilda en styrelse!

Just nu känns det ganska tungt. Min grundtanke var ju att styrelsen skulle vara från Västkutsen för att kunna träffas men jag får väl revidera tanken.

Kan man bilda ett sällskap via e-post eller har ni några förslag?

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
2009-05-01 23:45
#17

Bäste Mondeo!

Detta är precis i linje med BIRA. Det är klart det inte lyckas att få ordinarie ledamöter - alla har ju biroller…

Men det vore festligt om några åtminstone kan bli krediterade…

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
2009-05-06 20:57
#18

#17
Du har så rätt så….men.

#16
Som jag skrev så har det fastnat har ni några konkreta förslag eller idéer?
Jag ger mig inte - det ska bli ett sällskap så småningom….men just nu? Hur?

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

mondeo
2009-05-14 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

SENASTE NYTT  aug. 1939

En blöt dag i Skåne!  

Vi ha kört någon timme på skånska vägar, då vi träffa på den lilla idyllen. Bilen stannar på gårdsplanen till Spångens gästgivaregård. Här är det tyst och stilla. Tystnaden avbrytes endast då och då av ett stilla plumsande i en liten bäck, som rinner strax bredvid.
En herre roar sig med att mitt under regnet hoppa på huvudet i bäckens svartbruna vat­ten från en tillfälligt uppmonterad svikt. Det är ett angenämt avbrott i den tröstlösa tillvaron, tycker han.

Han tillhör Edvard Perssons filmtrupp och har intet att göra. Det regnar, och man kan inte sitta inne i evighet och stirra i taket.

Vi kliva' på för att söka herr Persson, men han är ute på bil­tur med frugan Mim. I stället kommer en ung förtjusande flickunge emot oss och förklarar, att det kanske går lika bra att prata med henne. Och det gör det visst, det, ty den unga damen är som ovan sagts högst förtjusande. Ett par spelande glada, ögon har ungdomens hela charm. Den unga damen för­klarar, att hon är Edvard Perssons dotter - "det vill säga bara i filmen, förstås" tillägger hon - och hon heter Anita Gyldtenunge.

Mottagandet är alltså högst förträffligt på Spångens gästgi­varegård, och det blir ännu bättre, när lunchen serveras. Man kan nämligen laga mat på stället ifråga. Skriv upp det! Och där sitta vi alltså, medan regnet skvalar över Europa Films bilar utanför på planen och medan arbetsstyrkan från Bromma till­bringar tiden i olika rum och har all möda i världen att få timmarna att gå.

Men så kommer i alla fall Kalle Jeppson på Spången med sin söta fru Mim.

Vem är då Kalle Jeppson på Spången. Ja, då äro vi direkt inne på den film, som man håller på att spela in där nere. Kalle Jeppson, det är Edvard Persson och denna gång kommer han att möta hela det svenska folket i egenskap av källarmästare på Gästgivaregården.

Allt enligt Filmjournalen 16 aug.1939 

Filmen, ja, givetvis "Kalle på Spången" som hade Sverigepremiär den 4 nov 1939  på Astoria i Stockholm.

"En gemyttlig krovert" (Norge)
"Majatalon Kalle" (Finland)

Service till våra Norska och Finska Pilsnerfilmvänner.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
2009-05-16 12:20
#20

Hehe…vilken artikel!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
Lars-Olof
2009-05-18 00:16
#21

Jag har kommit över en Hemmets Journal från 1939 och en artikel med Tosse.

Återkommer…

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Trint
2009-05-23 01:23
#22

Vill gärna se lite av utlovad Tosse-artikel!

Lars-Olof
2009-05-23 14:40
#23

just nu är det fokus på allsången.

Men den som väntar på något…

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
2009-10-12 14:23
#24

Äntligen når TV Småland!

Vi får tydligen fortsätta att åka snålskjuts på Danska televisionsnätet medan våra män med radiomakt sitter med armarna i kors.
För västkustbor, sydsmålänningar - och varför inte också blekingar - kommer nu glädjebudet att Köpenhamns TV -station skall tiofaldiga sin effekt, vilket betyder att televisionen kommer att nå långt in i Sverige.
Hur skulle det vara med litet landskampsanda bland de våra?

Allt enligt en artikel den 31 augusti 1952.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Upp till toppen
Annons: