Annons:
Etikettallmänt
Läst 1228 ggr
mondeo
2009-10-03 19:29

Birollsfavorit

Birollsinnehavarna dessa för mig mycket viktiga personer utan vilka de stora stjärnorna ej kunnat lysa så starkt.

 Många gånger märker man dom inte utan de bara finns där och för handlingen framåt.

Har listat ett antal birollsinnehavare (det finns massor) och nu får du kryssa för din favorit. Du kan naturligtvis lägga till din egen favorit efteråt.
Jag har tagit med "Botte" Botvid även om han gjorde en del huvudroller.

Skulle du bli osäker på namnen så gå in på
Sv filmdatabas och kolla:

http://www.svenskfilmdatabas.se/

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Annons:
Lars-Olof
2009-10-04 13:36
#1

Jag har nu röstat på Botte, men det är lite för uppenbart.

Jag tänker så här; en tanke med biroller är man just inte ska veta vem birollsinnehavaren är eller vad hon/han heter.

Botte är ju "känd"!

Jag skulle vilja rösta på han som snor Tosses plånbok i 65, 66 och jag och sen beger sig till Grands veranda och "käkar" upp alla pengar för att avsluta det hela med:

"Nu mår jag riktigt kuckelimuck!"

Vem är det? Honom vill jag rösta på!

Bira, bira, bira - bärs, bärs bärs. En liten parentes, men du förstår Mondeo.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
2009-10-04 15:52
#2

#1
Jag förstår precis grosshandla´n.

Han som mår kuckelimuck tror jag är Arthur Cederborgh han spelade Fritiof Blomberg, luffare.
Han är en typisk birollsinnehavare utan honom hade det inte blivit någon handling över huvudtaget.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Egbert
2009-10-05 20:42
#3

Jag hade mer än gärna röstat på Eric Abrahamsson som var med i var och varannan film under en tioårsperiod under 30 och 40-talen. Han hade visserligen några större roller också men det hade ju även John Botvid som finns med på listan.

Min röst fick istället "Kulörten" Andersson som med sitt stora antal av medverkande i filmer ändå får betraktas som kungen av biroller.

Trint
2009-10-06 18:13
#4

Röstade åsså på Botte men tänker mig honom mer i A2-facket istället för B.

mondeo
2009-10-08 16:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Margit Andelius - vem i hela friden är det?? Så tänker nog de flesta även om man är intresserad av gamla filmer som vi.

Denna fula dam (om man får vara så vulgär) men vacker var om inte. Ful eller inte så var hon en viktig kugge i hela 94 filmer!
Jag vet själv inte mycket om Margit mer än att hon föddes i Göteborg och dog i Stockholm 1986.

Hennes filmroller spänner över hela 47 år, imponerande.
Har man sett en film från 1930 - 40 och 50 talet har man garanterat sett Margit Andelius.
Hon blev 89 år gammal.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
2009-10-08 17:27
#6

#5

Jag henne känner jag igen…

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
Kaj
2009-10-08 20:02
#7

Hade inte hon en biroll i Sexlingar?. Har en minnesbild av henne där men kan inte komma på vilken rol.

mondeo
2009-10-09 00:45
#8

#7

Visst kommer du ihåg rätt hon hade en roll i "Sexlingar" från 1942 och naturligtvis var hon "ej krediterad".

Hon var talpedagog och försökte väl lära Åke Söderblom av tala med magstödet inför sin filmroll som han fick.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Upp till toppen
Annons: