Annons:
Etikettallmänt
Läst 1184 ggr
mondeo
10/24/09, 12:48 PM

Retrovågen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känner ni att vi har medvind?

Mycket i samhället ska vara Retro just nu och det ska vi naturligtvis dra nytta av.
Det finns inget gammalt idag det är Retro. Inte bara det nya ordet är inne utan även prylar, kläder och kanske filmer.

Jag har ett färskt och typiskt Retroprojekt på gång och som jag redan har levererat bilder och material till.
Hade själv fått medverka och berättat om inte det varit så förtvivlat långt bort, över 50 mil.
Nu var det ju inte tal om något längre föredrag utan några ord under en utställning.

Så här är det.
Ännu en gång får jag underbara kontakter genom min hemsida och denna gång hör en arkivarie av sig.
En mycket trevlig arkivarie från Gävle Stadsarkiv vid namn Irene skickar mig en e-post, hon ska ordna en utställning på Arkivens Dag den 14 nov 2009. Utställningen ska bl.a. ha en avd. som ska handla om viruset Ryska snuvan?

Vad händer, Jo hon börjar leta på nätet och hittar självklart filmen "Ryska Snuvan" från 1937.

Nu börjar snöbollen rulla, medverkar i filmen gör Åke Söderblom, Sickan Carlson m.fl. OCH Folke Helleberg!

Folke H är naturligtvis "ej krediterad" och syns knappt i filmen men han är född i Gävle, ni fattar va?

Arkivarie Irene vill naturligtvis berätta om filmen och om Folke H i sin utställning och vem vet något om hr Folke Helleberg i Sverige, Jo, undertecknad (vadå blygsam).

Jag har skickat bilder på Folke H och text om hans filmiska historia och jag har skickat text om filmen "Ryska Snuvan".

Inte nog med detta utan som arkivarie har hon grävt i arkiven och hittat ytterligare material om Folke H, bl.a. har jag fått hans födelsekort.

Tänk att Folke Helleberg blir uppmärksammad i sin födelsestad Gävle!!

Detta är Retro!

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Annons:
Lars-Olof
10/26/09, 11:21 PM
#1

Vilket ruskigt kontaktnät som håller på att bildas…

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Upp till toppen
Annons: