Annons:
Etikettallmänt
Läst 4824 ggr
Butros
7/5/10, 1:32 PM

Zenith Film

Zenith Film försvann tyvärr snabbt. Det går inte längre att beställa deras filmer, men vet någon om det möjligen finns någon butik som fortfarande har filmer från dem?

Annons:
Lars-Olof
7/5/10, 11:52 PM
#1

Ibland stöter jag på dem på andrahands-marknaden. Vi får väl göra ett allmänt upprop här.

Den som kommer över filmer från Zenith Film, köper och förmedlar via denna sida.

Allt överskott går till välmående ändamål som vi brukar säga i TOFS. Jag menar det!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

veritas
7/6/10, 12:48 AM
#2

Verkar vara "utgått" över en massa - i alla fall de åtta som presenterades på discshop - jag har i alla fall samtliga o det betyder väl att jag fler än dessa dessutom. Fast jag måste erkänna att jag inte vet - en lista över vilka filmer de gav ut skulle suttit fint.

Egbert
7/6/10, 6:59 PM
#3

Jag har för mig att dom gav ut:

"100 Dragspel och en flicka" från 1946

"Appassionata" från 1944

"Augustas lilla felsteg" från 1933

"En förtjusande fröken" från 1946

"Fattiga riddare" från 1944

"Fångad av en röst" från 1943

"Pang i Bygget" från 1966

"Pappa sökes" från 1947

"Harald Handfaste" från 1947

Jag kan ha missat någon, så den som vet mer får fylla på listan.

Tyvärr så har filmerna utgått ur sortimentet hos säljarna.

Däremot så brukar dom dyka upp på Tradera relativt ofta så prova att titta in där. Observera att Kvalitén på filmerna är ganska dålig då det inte handlade om restaurerade filmer.

veritas
7/7/10, 2:42 AM
#4

OK…alla dessa har jag i alla fall

Lars-Olof
7/9/10, 6:39 PM
#5

Nu har jag pratat med Jan Bergman. Han som introducerar filmerna…

Jag fick reda på att Zenith Film distribuerade totalt 10 st filmer. #3 Egbert har räknat upp nio av dessa. Listan ska kompletteras med

"Vi som går scenvägen" från 1938

Jag hade ett långt samtal med Jan, ska försöka skriva ned en sammanfattning av samtalet.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Lars-Olof
7/12/10, 6:25 PM
#6

Jo, jag fick reda på lite bakgrundsfakta av Jan Bergman och filmerna från Zenith Film.

Hr Bergman köpte de nämnda filmerna och utgivningsrättigheterna  från Anglo Films konkursbo 1984. Originalnegativen överlämnades till Filminstitutet och rättigheterna sålde hr Bergman till Terje Valenkamph för 20.000 kr. Samma som inköpspriset från konkursboet. Hr Bergmans avsikt var att "rädda filmerna åt eftervärlden och Terje Valenkamph med sitt distributionsbolag Zenith Film var beredd att ge ut filmerna.

De fem första filmerna som gavs ut restaurerades ljudmässigt, och blev av bra kvalitet. Kostnaden för varje restaurering låg på 40-50.000 kr. De fem första filmerna var:  

"100 Dragspel och en flicka" från 1946

"Appassionata" från 1944

"Fångad av en röst" från 1943

"Pang i Bygget" från 1966

"Harald Handfaste" från 1947

Samtliga filmer producerades i 3.000 exemplar, varav "100 dragspel och en flicka" sålde slut.

När de övriga fem flimerna skulle ges ut hade Terje Valenkamph inte samma tålamod, utan de restaurerades genom ett enkelt dataprogram, och kvaliteten blev därefter. Hr Bergman uttryckte tydligt sitt missnöje med detta tilltag i samtalet med mig.

Terje Valenkamph förresten, han var en barn- och ungdomsskådespelare mellan åren 1943-45, och gjorde bl a Kajan går sjöss.

Ovanstående är skrivet ur minnet efter samtalet med hr Bergman. Det kan vara så att jag uppfattade eller minns fel, men skyll på mig i så fall och inte på hr Bergman.  

Om det är någon som är intresserad av att veta mer om filmerna, går det bra att skicka meddelande till mig på detta forum.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
mondeo
7/12/10, 9:06 PM
#7

#6
Mycket intressanta uppgifter.

Tänk om vi genom en gemensam insamling kunde köpa rättigheterna från den där gynnaren Terje Valenkamph.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

mondeo
7/12/10, 9:20 PM
#8

#7
Ursäkta Terje såg nu att du lämnat detta jordelivet den 6 feb 2006.

Frågan är då: Vem har rättigheterna nu?

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
7/13/10, 11:47 AM
#9

Jag jobbar på det

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Butros
7/22/10, 4:18 PM
#10

#8

Det kanske förklarar att webbsidan försvann. Jag hann köpa några filmer, men sedan var allt spårlöst borta. Jag undrar om dödsboet har kvar ett lager?

ZenithFilm
11/27/10, 10:26 PM
#11

Hej alla Pilsnerfilm diggare.

Om Ni har några frågor om min pappa Terje eller Zenith Film,

får ni gärna ringa mej.

Det kan finnas några VHS eller DVD kopior kvar i pappas samlingar.

MVH. Niels Valenkamph 070 716 66 55

PS. Tack till mondeo för ursäkten.

Lars-Olof
11/28/10, 9:05 PM
#12

Storvulet!

Jag hör av mig!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Lars-Olof
8/7/11, 10:49 AM
#13

Zenith Film kataolog Guldkorn från svensk film presenteras i annan tråd.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
Upp till toppen
Annons: