Annons:
Etikettallmänt
Läst 1598 ggr
Lars-Olof
2014-01-25 20:37

Thor Modéen-firandet 22 januari 2014

Grosshandlare Lindberg tal vid Thor Modéens grav – 22 januari 2014.

(visselpipa!)

Han tjöt som en ångvissla! Det var så stationsinspektör Alfred Modéen uttrycktes sig när sonen Thor Odert Folke föddes den 22 januari 1898. Thor Modéen blev sedermera pilsnerfilmens portalfigur…

Minnesgoda åhörare kommer väl ihåg hur jag orerade över hur 2013 skulle ett pilsnerfilmsår.
I våras släpptes boken om Pilsnerfilm och i slutet på augusti kom Den Stora Pilsnerboxen.
Och det var väl länge sedan som Thor Modéen och pilsnerfilm förekom så ofta i tv och tidningar som förra året. I o f s var det ett uppsving på 70-80-talet då filmerna repriserades på tv.
Nej, det senaste pyramidala massmediala intresset var nog enligt min mening senast 1937, bl a på Konserthuset då litteratureliten hade synpunkter på våra hjältar. Carl Björkman, DN uttryckte det hela så här – och ryckt ur sitt sammanhang ska sägas:

”(…) Det ojämförligt mesta i denna svenska produktion är undermålig vara, intellektuellt undermålig, moraliskt undermålig, undermålig som smak och undermålig som uppbyggelse, ett enfaldigt andligt gods där grovheten och smaklösheten fira triumfer när filmerna inte komma med någon pretention och där det flacka och fadda regerar när filmerna komma med pretention.”

…men vi älskar det. Thor Modéen och pilsnerfilm är det roligaste som finns.

Under året har Modéen och Co omnämnts i flertalet artiklar och intervjuer. Dessutom rekommenderades pilsnerfilmer och pilsnerboxen i flera av tv:s morgon- och caféprogram. Pilsnerboxen har legat i försäljningstoppen vid flera tillfällen under hösten och vintern. Boxen har sålts i tvåtusen exemplar per månad sedan ”frisläppandet” i höstas. Storvulet, eller hur?

Jag kan också informera om att flera filmer är på väg…men det är ett senare kapitel…

för ikväll ska vi rulla hatt och hylla Thor Modéen. Ska vi inte hurra och sen skåla?

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
Upp till toppen
Annons: