Annons:
Etikettallmänt
Läst 12418 ggr
hersan1
2012-02-05 23:44

Allan Bohlin

Hej någon som har koll på Var Allan Bholin är gravsatt. Varför dog Han så ung. Har han släkt kvar i livet?

Annons:
Egbert
2012-02-06 13:35
#1

Allan Bohlin Ligger begravd på Norra Begravningsplatsen i stockholm/Solna med adressen Kvarter 14AA, Gravnummer 169. Gravrätten har gått ut och det innebär att graven har upplåtits till en ny  gravrättsinnehavare som har sin gravsten uppsatt.

De övriga två frågorna kan jag dessvärre inte svara på.

frkfilmia
2012-02-06 20:23
#2

Eftersom att Allan Bohlin är en av mina favoriter så har jag kollat upp dessa saker, har hans dödsorsak på ett papper någonstans. Magsår eller något åt det hållet har jag för mig att det var. Han har vad jag noterat inte fått några barn och jag är osäker på om han ens hade syskon. Med tanke på att hans gravsten är bortplockad sedan 25-30 år så skulle det kunna peka på att det inte finns efterlevande.

Jag har också för mig att han hade det tufft i sin uppväxt, men minns inte varför jag drog den slutsatsen.

Har lite för fullt upp för tillfället för att hinna gå till botten med detta nu, men om du har tålamod så kan jag kolla mina papper och kanske ta en ny tripp till källan till kunskap - Stockholms stadsarkiv. Annars kan jag rekommendera ett besök där. Kommer någon annan fram till några svar kring honom så vill jag gärna ta del av informationen.

Tror att jag nu mest bidrog till ytterligare förvirring, men kunde inte låta bli att göra ett inlägg, jag är så van att det bara är jag som bryr mig om herr Bohlin, så jag blev så glad att jag inte är helt ensam om det.

Jag återkommer som sagt gärna men kan inte utlova när.

Bästa hälsningar

Frk Filmia

Frk Filmia

hersan1
2012-02-06 23:55
#3

Tack för info. Ser fram emot om filmia kan hitta ytterligare info om Allan Bholin. Jag tycker att han förtjänar mer uppmärksamhet av oss pilsner vänner.

Lars-Olof
2012-02-08 23:15
#4

Jag håller med! Och frk Filmia är den som kan Allan Bohlin bäst. Kan du ta reda på varför han hade byxorna så högt uppdragna i midjan? Det har jag alltid undrat…jo, jag menar det!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
2012-02-09 15:33
#5

#4
Detta var en spännande nyhet: Byxorna högt uppdragna i midjan.

Nu måste jag ta fram Allan Bohlin filmer och titta.

Tror jag ska börja med "Snurriga familjen" från 1940 där han får frågan: Är ni bolsjevik? Månne detta hänga ihop med byxorna?

Frågor, frågor, rädda oss frk Filmia!

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

frkfilmia
2012-06-25 10:58
#6

Då var det äntligen dags, jag har funnit en stund att sätta mig ner med papprena jag har om Allan Bohlin (det är inte mycket tyvärr och jag har verkligen letat i flera arkiv), ska se vad jag kan utläsa. Kan åka till stadsarkivet i juli för att ta reda på mer.

Men här börjar vi nysta:

Karl Allan Clarence Bolin 19071105-19590123

Född i Oscars församling i Stockholm.

Far Karl Bolin, tjänsteman vid telegrafverket

Mor Alma f. Johansson

Allan var gift två gånger:

1 Ulla Sorbon (hon dog 1941, 26 år gammal)

2 Anna Stina Rosblad (de skiljde sig)

De skriver i brevet från stadsarkivet att de inte funnit några uppgifter om att han hade några barn.

Jag mins inte heller att jag har sett något om att han hade syskon, men finner inte alla anteckningar som jag har gjort just nu. Kusiner kan ju tänkas, jag får leta reda på mer om hans föräldrar och släkt i övrigt.

Han dog 1959, den 23 januari i Kungsholms församling, 51 år gammal.

Av vad jag finner någon typ av inre blödning möjligen på grund av magsår, cancer eller leversjukdom, men de skriver inte ut orsaken bakom utan det är vad jag läst mig till i medicinska uppslagsverk.                                   Jag tycker att det är lite känsligt att skriva ut dödsorsak öppet i ett forum, framförallt när det inte har gått 70 år sedan han dog och den inte är officiellt släppt. Men jag fick ut den utan något krångel så det är förhoppningsvis inte så farligt att fler läser.

Det jag i övrigt får för mig också att det var är att hans mor dog tidigt och möjligen något mer, måste hitta resten av mina papper (har blivit en del efter alla besök på stadsarkivet) samt att jag måste åka dit igen och gräva djupare. Jag inser att jag inte lyft varje sten jag kan lyfta. Man lär sig med åren.

Men hoppas att det svarade lite på frågorna, jag ska leta reda på ett "slutgiltigt" svar under sommaren. Och hoppas på att finna mer på herr Bohlin i övrigt med.

Mvh

Frk Filmia

Annons:
mondeo
2012-06-25 18:27
#7

Tack Frk Filmia

All ny info om våra filmhjältar mottages med största tacksamhet.

Ulla Sorbon blev bara 26 år, man undrar varför?

Har försökt att få reda på mer om Annita Gyldtenungæ som bara blev 28 år.
Hon spelade mot Edvard Persson i "Kalle på Spången".

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

frkfilmia
2012-06-26 02:13
#8

Tack Mondeo!

Jag tänkte läsa på om Ulla Sorbon när jag åker till arkivet. Så håll tummarna för att jag får napp.

Har du någon mer info om Annita? Var hon dog? Är det inom Stockholm så kan jag säkert få svar på arkivet, annars är det på det arkiv som orten hör till eller om det står i någon artikel.

Frk Filmia

mondeo
2012-06-26 08:47
#9

Det är inte mycket jag vet om Annita Gyldtenungæ.

Född Annita Ebba Margareta Bengtsson i Göteborg, död i
Oscars församling, Stockholm.

Alternativnamn: Anita Lindemark

Alla dessa namn, mystiskt.

Stämmer det att Allan Bohlin bodde utomlands ett tag?

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

frkfilmia
2012-06-26 20:09
#10

Ok, men det är något i alla fall. Födelsenamn och vilken församling hon dog i, samt att den är i Stockholm, då finns det en chans att få svar! Jag kollar.

Det finns så mycket som kan te sig mystiskt med en människas liv, framförallt i efterskott när man inte har mer än vissa skärvor kvar av deras historia.

Det är ingenting jag känner till, var har du läst det och har du någon koll på var i sådant fall? Ännu fler frågor… och det där med byxorna lär väl förbli ett mysterium för grosshandlarn. ;)

Frk Filmia

mondeo
2012-06-27 10:28
#11

Det är bara en känsla jag har att jag läst det.

Läser ju mycket böcker och drösar med Filmjournalen, hittar jag det igen, hör jag av mig.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
2012-06-28 09:06
#12

Stadsarkivet borde ha information om byxorna. Annars kan de vl knappast kalla sig arkiv. Väntar med spänning på svaret.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
hersan1
2012-06-29 23:52
#14

Tack alla för nyttig info om Allan Bholin och speciellt till dig Fr Filmia. Intressant detta om Ulla Sorbon varför hon dog så tidigt och eventuell utlands vistelse av herr Bholin. Hoppas på svar framöver. Med vänlig hälsning PG

frkfilmia
2012-07-14 00:58
#15

Den hägrande dagen har nu kommit och gått, idag var jag på stadsarkivet och grävde så djupt jag kunde i gåtan Allan Bohlin.

Här följer nu en redovisning av de fakta jag funnit.

Namn som tidigare redovisat samt födelse/dödsdatum, samt platser för detta.

Familj:

Far: Karl Simon Pettersson Bolin, telefonreparatör, född 26/11 1897 i Kalsvik, Kronobergslän, Småland.

Mor: Alma Matilda Bolin, f. Johansson, hustru, född 23/11 1877 i Finnerödja, (nära Örebro) Skaraborgslän.

Föräldrarna gifta 4/12 1903.

Syskon: Alice Agnette född 14/9 1910 i Katarina församling, Stockholm.

Äktenskap:

Nr 2 Anna Stina Bohlin f. Rosblad, född 23/11 1917, gifta 28/2 1943 till hans död 1959, alltså ingen skilsmässa som jag tidigare fått för mig. 16 år, nästan hann de vara gifta.

Nr 1 Ulla Sorbon (Fast hon hette inte Ulla, utan Olga Harriet Bohlin f. Sorbon) född 7/3 1915, död 29/6 1941, 26 år gammal på Renströmska sjukhuset i Kålltorp St Pauli församling Göteborg, i TBC.                       Jag kollade inte upp när de gifte sig, men kommer åka tillbaka en gång till innan semestern är över och då får jag kolla upp det. Hon är begravd på Norra begravningsplatsen med sin far, en syster och ett syskonbarn som blev tre-fyra år.

Inga barn finns antecknade i Allans bouppteckning.

Nu kommer vad man ska säga, det sorgligare delarna i historian, inte för att det har varit så värst muntert hittills heller. Jag har för mig att jag har läst fler saker men minns nu inte var. Hursomhelst.

Familjen Bolin, Karl, Alma, Allan och lillasyster Alice flyttar runt i Stockholms innerstad, eller hm, redan 1910 flyttar familjen till Henriksdal i Nacka och jag har en anteckning om att Alma är inlagd på sjukhus 1909 och 1910. Sen försvinner hon ur informationen, det visar sig att hon dör 19/4 1912, 34 år gammal. Hon dör i lunginflammation på Serafimerlasarettet.

Nu flyttar de andra i familjen runt i Stockholms innerstad, några år här, några år där. Karl som änkling, ensamstående med två barn på 4,5 och 1,5 år (när mamman dör). Vad jag uppfattar det som så först med eget hushåll, sen inneboende hos andra. 1921-23 så står det helt plötsligt en anteckning om frånvarande familjemedlem: dottern Alice Agnette har eget betyg, dvs hon har fått intyg från prästen att hon kan flytta ifrån sin familj. Varför? Hon är alltså i 11-12 års åldern. Sen inte ett spår av henne, hon bör alltså inte vara kvar i Stockholms län, kanske placerad hos släktingar, på skola, i fosterhem? 1923-24 verkar Allan och hans pappa bo inneboende i en annan persons hushåll. 1924-26 står Allan registrerad som artillerist, ogift, ensamstående på Svea artilleriregemente i Hedvig Eleonora församling.

Allans mamma verkar ha en bror som bodde med hans föräldrar innan barnen föddes, Elis Markus Johansson född 18/4 1886 i Finnerödja, då ogift. Honom kan jag söka på senare för att se om han fick barn och att det då kan finnas kusiner.

Allans grav där beklagligt nog stenen är borttagen, redan 1985, så stenen finns väl på sin höjd på något fotografi, för där ligger en annan person begraven. Där är i alla fall Allan, fadern Karl och en Emma Ulrika Bolin f. Björk född 4/11 1884, änkefru, död 18/5 1960. (Jag tror att denna kvinna är faderns nya fru, för vid hans död, som jag kommer till lite senare så står det att han är gift. Detta är också något jag får gräva mer i för att belägga.)

Allans lillasyster lyckas jag inte spåra förrän jag hittar henne, död, vid 39 års ålder, 1/1 1950. Hon heter då Alice Agnette Jutendahl, bor i Sundsvall och är gift sedan 1947. Med vem har jag inte funnit än, och inte heller barn har jag funnit. I samma grav som hennes på en kyrkogård i Filipstad i Värmland ligger bara människor med andra efternamn, vilket kan tyda på att maken gifte om sig och ligger begravd med nya frun. Dör man så ung så blir det väl så.

Nu till fadern, han bor de sista åren i sitt liv med Allan på Jungfrugatan 4 i Hedvig Eleonora församling. Varför vet jag inte, kanske gjorde man så, av ekonomiska, praktiska eller sociala skäl? Men när Karl dör 18/4 1934 (är det någon som märker det nästan spöklikt lika datumen?), 54 år gammal (han blev äldst av alla i familjen Bolin) så står han registrerad som gift, kan Allan ha bott hemma vid 26 års ålder hos sin far och hans nya fru? Karl dör i alla fall av - TBC på Sabbatsbergs sjukhus. Återigen dessa speglingar, 7 år senare dör Allans unga fru i TBC. Många verkar ha dött i TBC de här åren i Stockholm, svåra tider, kriget, varför?

Allan står alltså utan föräldrar vid 26 års ålder, när han är 42 är hans lillasyster också död, om de hade någon kontakt vet jag inte. 9 år senare är han själv död, utsliten av livet av allt än så länge att döma. (Han ser väldigt sliten och trött ut i sina sista filmer, fast än att han inte ens är 50 år. Med dessa kunskaper börjar jag förstå varför.)

Nu till huvudpersonen själv. Allan bor på John Ericssonsg. 4 när han dör, dödsbodelägaren är hans hustru Anna Stina Bohlin.

Inget märkvärdig står att finna i bouppteckningen, inga stora skulder, inga extravaganta tillgångar eller ägodelar. En Tv av märket Greitz värderad till 950 kr fanns i hemmet, men tvn slog igenom stort året innan så det är inga konstigheter, inte om man dessutom själv är filmskådespelare.

Det är vad jag idag har kunnat samla in om Allan Bohlins öde. Jag ska se hur långt jag kan komma. Jag vet i alla fall att den här mannen har mitt vad ska man säga, hjärta, sympatier på sin sida. Önskade honom ett lättare öde. Och många i hans liv med. Att livet ska få vara så här, men det är det tyvärr för många. Det blir så dubbelt när han spelar charmör i lätta komedier, smilandes och kyssandes hjältinnor och så vet man detta. Det är han heller inte ensam om, så många människor som spelat glittrande glada och gått hem och supit ihjäl sig av alla möjliga olyckliga skäl t.ex.           Ja, ja, det är tungt, jag är i alla fall glad att han hade sin hustru med sig till slutet. Jag ska också kolla upp när hon slutade sina dagar, om hon gifte om sig, för hon är inte begravd hos Allan i alla fall.

Nå, förutom dessa eviga byxor, vad mer kan ni tänkas vilja veta?

Allans boende har jag nu styrkt 1907-1926 och 1931-1934 samt så tror jag att det var så att Allan och Anna Stina bodde på samma adress hela tiden som gifta 1943-1959. Så skulle han ha bott någon annanstans än i Stockholm (t.ex. utomlands) så är det troligen i luckorna 1927-1930 och/eller 1935-1942. Han filmade ju ett par filmer utomlands, kanske kan det vara det?

Hoppas det gav mer kött på benen om denne mans öde. Nu blir jag sugen på att se en film med Allan, ska se vad det kan bli, något glatt…

Frk Filmia

Egbert
2012-07-14 18:40
#16

Min salut för ditt forskande kring denna fantastiska man, Frk Filmia! Helt fantastiskt!

Men vilket levnadsöde denna elegant hade. Tragiskt… Och precis som du så förstår även jag nu varför han ser så pass sliten ut i sina sista filmer. Med så mycket sorg och annat elände vore det konstigt om det inte satte sina spår…

veritas
2012-07-14 21:18
#17

Detta med graven understryker att vi älskade av gammal svensk film verklige borde göra nåt - det är ju inte klokt att gravarna skall bara försvinna - snart oläslig som i fallet Hilding Gavle och borta helt som i fallet Allan Bohlin

mondeo
2012-07-15 22:51
#18

En mycket imponerande forskning av Frk Filmia.

För att man är en firad filmstjärna är inte livet rosenrött. När man djupdyker i flera av av våra filmhjältars öden hittar man ibland otroligt tragiska livsöden.

Allan Bohlin var en härlig skådespelare och jag har precis avnjutit "Prästen som slog knockout" från 1943.
Här var han i fin form och både boxades och sprang i berg.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

frkfilmia
2012-07-24 20:24
#19

Hej igen!

Tack så väldigt mycket för era fina kommentarer och beröm! :) Jag älskar att forska på det här viset, tänk om jag kunde få betalt för det också, då kunde jag göra mer av detta. Författare - vore inte dumt.

Jag har biten och taggad varit tillbaka på stadsarkivet idag och fann några till pusselbitar i Allans öde.

Vad det gäller både Allan och hans fars äktenskap (faderns andra och Allans första) så får jag kontakta äktenskapsregistret för att få svar, för jag har inte lyckats finna när de gifte sig, en uppfattning om när ungefär dvs 1927-29 och 1938-39 men inte var och när exakt.

Sökandet efter föräldrar/syskon till Allans föräldrar går inte heller lysande, finner inte något mer på moderns ev. bror och finner en ev. bror till fadern, men inget tillräckligt säkert för att fastslå släktskap. Svårt när de inte är födda/bor i Stockholm. Krävs andra arkiv troligen.

Någon som bor/besöker Småland, Örebro, Uppsala eller Vadstena och vill hjälpa till? Vadstena och Uppsala landsarkiv lär vara de som förvarar dessa kunskaper. Kan ev. finnas i Riksarkivets databas SVAR om man har tur, men hann inte så långt idag.

Nåja Allan och hans adresser kan vi ta nu:

1906-07 Oscars församling

1907-10 Folkungag. 8 C (Här är systern född)

1910-12 Henriksdal, Nacka (Här dör modern)

1912-16 Surbrunnsg. 8 (med far och syster)

1916-21 Nybrog. 18 (med far och syster)

1921-23 Flemingg. 54 (med far)

1923-24 Alströmerg. 5 (med far)

1924-26 Artillerist boendes på Svea artilleriregemente (17-19 år gammal)

1927 Allan står som volontär boendes på Svea art.

1928 f.d. volontär Herkulesg. 19

1929 Finner ej Allan

1930 Förrådsarbetare boendes på Holländareg. 27

1931-34 Allan står som skådespelare boendes på Jungfrug. 4 (där fadern bor sedan 1928) (24-27 år gammal)

1935 Nortullsg. 3 (Nu är fadern död)

1936 Finner ej Allan

1937-38 Ängskärsg. 6

1939-41 Snoilskyv. 39 (med Olga Harriet Bolin, 1938 står hon inte där eller under namnet Bolin)

1942-59 John Ericssonsg. 4 (med Anna Stina)

Detta lämnar alltså två år som är osäkra, 1929 och 1936, kan han ha rest, bott utomlands, turnerat? Han ska ha inlett sin skådespelarkarriärr med att turnera så 1929 kan jag tänka mig att han var på resande fot, men 1936? Då var han i full gång i Filmstaden, det där får jag leta vidare på.

Så till systern, Alice kallar jag henne, hon flyttar i slutet av mars 1917 till Värmland, hon är alltså inte ens 7 år fyllda. Jag finner henne installerad som fosterbarn i Nykroppa, hos en E. Gust. Eriksson Wahlin. Jag finner också att hon konfirmerades 1924, 14 år gammal som sig bör, med betyg b+. Bolin heter hon fortfarande, men om hon någonsin fick kontakt med sin bror och far igen, det är svårt att veta. Hon visste uppenbarligen vem hon var, eftersom att hon hade kvar sitt namn, men om hon fick behålla kontakten efter placeringen, ja, hur gick det till på den tiden?

Finner fortfarande inget om vem hon var gift med eller om hon fick något barn.

Ska i min jakt ringa några andra arkiv, får se vad det ger. Än är jag inte färdig, varje sten ska lyftas. Jag blir så gripen av dessa människor och deras öden. Hoppas att, och det verkar som att jag inte är ensam om det.

Hoppas att familjen Bolin vilar i frid, alternativt är lyckligt återförenade i sin himmel.

Frk Filmia

hersan1
2012-09-18 22:12
#20

Tack fröken filmia för info om Allan Bohlin. Mycket intressant läsning, känns som skruva tillbaka tiden och känna hur hårt livet har varit för Allan Bohlin. Härligt att lyfta fram en mycket duktig skådespelare och levnads öde.

Annons:
torJON317
2013-05-07 08:48
#21

Allan Bohlin var fosterson till Emma och Karl Bohlin. Emma Bohlin (född Björk) född i Karlskoga. Hon var kokerska och basade på det "gamla Operakällaren". Köket låg i källaren på 1920-30 talet. Emma var syster till min mormor Hanna Wahltin, gift med Rickard Wahltin. Min mor skrev ett brev till Norra Begravningsplatsen för c:a 25-30 år sedan angående borttagande av gravstenen gällande Emma och Karl Bohlin.

Torsten Jonsson

Älvsjö

frkfilmia
2013-05-16 21:22
#22

Hej Torsten och tack för informationen!

Jag undrar varför du tror att Allan Bohlin skulle ha varit fosterson till Karl Bolin? Karl var Allans far och Emma hans fars andra hustru, du kan se min text här ovanför.

Intressant gällande den gravsten som är bortplockad sedan snart 30 år, vad skrev din mor? Fick hon någon respons? Vet du mer om varför man plockade bort den trots att anhöriga finns? 

Vet du något om hur Karl och Emma träffades och när de gifte sig? Det har nämligen inte gått att finna i arkiven.

Mvh

Frk Filmia

sturen9a
2014-01-04 22:08
#23

Jag har inget att tillfoga men efter att ha sett pilsnerbox-filmerna kan jag inte låta bli att utropa:

- Vilken snygg karl!

Lars-Olof
2014-01-12 22:58
#24

Det var en stilig karl!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

frkfilmia
2014-02-24 23:52
#25

Jo jag menar det! Kom ihåg var ni hörde det först. 😍

Frk Filmia

Bore
2015-12-20 23:27
#26

Tack för en mycket intressant diskussion om Allan Bohlin - särskilt till Frk. Filmia, vars kunnande om Allan Bohlin har min stora respekt. Jag är själv ny medlem på denna sida, en vän av såväl pilsnerfilm som gammal schlager, båda paradgrenar för Allan Bohlin.  Jag är därtill släkt med Allan Bohlin och har viss kompletterande information om hans släkt på moderns sida. Min farfars far Hjalmar Johansson var yngre bror till Allan Bohlins mor Alma Matilda Johansson. De var tillsammans en syskonskara om nio eller tio personer, födda och uppväxta i Finnerödja. De spred sig geografiskt långt, till Stockholm, Örebro, Hallsberg, Västergötland, Värmland och Molde i Norge (den brodern som hette John Hallberg var f.ö. kommunist, antinazist och aktiv motståndsman under den tyska ockupationen av Norge och sattes på koncentrationslägret Grini). Min farmor och farfar, som bodde i Örebro, hade haft personlig kontakt med åtminstone Allans syster Alice, troligen också Allan, som de hade en personligt dedikerad bild från, och även med familjen Wallin, som frk Filia nämner. Erik Gustaf Eriksson Wallin, som Alice Bohlin var fosterbarn hos, var f.ö. också en bror till Alans mor Alma. Familjen Wallin hade nog periodvis stått Bohlins nära. Det finns ett släktträd för den som är intresserad. 

Jag kan gärna återkomma med ytterligare information och kommunicerar gärna med Frk Filmia om ikonen Bohlin.

Rolson
2017-03-05 19:10
#27

Sent svar men angående frågan om Anita Gyldtenunge så var hon gift med kamrer Gunnar Fredrik Lindmark. Bägge begick självmord med gas. Anita dog 14 juli 1945 och hennes man den 12 juli 1945. Endast 2 dagar emellan. Adress Askrikegatan 19 i Stockholm. Allt enligt död och begravningsbok 1945 Oscars församling.

Annons:
Rolson
2017-03-24 15:35
#28

Ursäkta, Lindemark hette hon. Jag missade en bokstav. Kan tillägga att hon hade en dotter vid namn Vibeke Frida Christina född 1944-02-15. Hon blev bortadopterad till en familj vid namn Stålhandske, och dog 1963 i Mariestad endast 19 årgammal. Tragisk familjehistoria.

Upp till toppen
Annons: