Annons:
Etikettallmänt
Läst 4288 ggr
frkfilmia
2011-08-19 20:39

Efterlysning av artisters gravar

Jag försöker kartlägga alla enligt mig viktiga artisters (från ca 1910-1950 såklart) gravar. Men jag har ännu inte lyckats finna alla, därför gör jag nu en efterlysning och hoppas på att någon annan har varit en mer effektiv detektiv på detta område. Jag har självklart tittat på Klassikerfilms fina sida redan och har inte kunnat se att dessa artister finns med där. Är någon intresserad av att engagera sig i detta så finns lite mer info att hämta hos mig om födelsenamn osv (en hel del av dessa namn är alltså inte vad de heter i arkiven bör jag ju säga). En enda hittad grav till skulle glädja mig så alla bidrag är välkomna! Vet jag om någon artists grav som någon annan är på jakt efter så hjälper jag självklart gärna till med det.

Följande artisters gravar är det som jag saknar uppgift om:

Elsie Albiin 1921-2009, kan vara begravd i Danmark                Benkt-Åke Benktsson 1907-1957, troligen begravd i Malmö             Stina Berg 1869-1930, gift Karlsson, troligen begravd i Stockholmsområdet                                                                   Harriet Bosse 1878-1961, möjligen begravd i Norge (Oslo)          John Ekman 1880-1949                                                                Emy Hagman 1906-1976, troligen begravd i Stockholm eller Göteborg Ivan Hedqvist 1880-1935, troligen begravd i Sthlm eller Uppsala   Rut Holm 1900-1971, troligen begravd i Sthlm eller Avesta              Jullan Kindahl 1885-1979, hennes man Arvid K. är begravd på Malmö östra kyrkogård avd E kv 3 nr 113, men hittar inte att hon finns där    Viveca Lindfors 1920-1995, kan vara begravd i USA eller Uppsala   Nils Lundell 1889-1943, borde vara begravd i Sthlm                    Harry Persson (skådespelaren alltså) 1906-1961, troligen begravd i Malmö                                                                                 

Tutta Rolf 1907-1994, kan vara begravd i Los Angeles eller i Oslo  Katie Rolfsen 1902-1966, kan vara begravd i Oslo                      Aina Rosén 1909-1994, troligen begravd i Göteborg eller Sthlm  

Gunnar Sjöberg 1909-1977                                                     

Sonja Wigert 1913-1980, kan vara begravd i Norge eller i Spanien  

Torsten Winge 1886-1969, kan vara begravd i Stockholm eller kanske Norrköping.                                                               

Mona Geijer-Falkner 1887-1973, troligen begravd i Sthlm.   

Karl Wehle undrar jag dessutom både var han kan vara begravd, Wien kanske? Och varför han dog så ung? Någon som vet något? På Wikipedia anges öroninflammation, men är det möjligt?

Mvh

Frk Filmia

Annons:
Egbert
2011-08-20 12:45
#1

Emy Hagman vilar i Engelbrektskyrkans Columbarium i Stockholm som Emma Hagman. Även annalisa Ericson finns där liksom Åke Grönberg Git Gay och Mille Schmidt.

Aina Rosén (Gift Rodin) vilar i minneslunden på skogskyrkogården liksom hennes make regissören Gösta Rodin.

Ang Karl Wehle så har jag en LP med hans musik och på baksidan står en liten presentation av Karl och där står det på slutet bara att han drabbade av en infektion och avled.

Presentationen är skriven av en Bertil Wehle, som ju kan vara en son till Karl.

Benny

Egbert
2011-08-20 13:33
#2

Mona Geijer-Falkner ligger begravd på Skogskyrkogården som Emilia Dedemona Geijer-Falkner. Adressen är: Kvarter15, Gravplats 607

Benny

frkfilmia
2011-08-20 17:10
#3

Tusen tack Egbert!

Det var snabbt svarat och flera på en gång, tackar tackar!

Vi kanske ses på Filmstadens dag förresten? Nästa söndag, se Lars-Olofs inlägg. Vore trevligt!

Mvh

Frk Filmia

Frk Filmia

Egbert
2011-08-21 09:21
#4

Det är bara roligt att kunna hjälpa till. Glad

Min ursprungliga tanke var att dyka upp på filmstadens dag men tyvärr samanfaller det med flickvännens födelsedag så det får bli släktträff med tårta istället för min del.

Benny

Egbert
2011-08-21 13:43
#5

Jag måste rätta mig själv i vad jag skrev i svar #1. Efter att ha varit i Engelbrektskyrkans Columbarium idag för att fota några gravar så upptäckte jag att det stod Emy Hagman på hennes grav och inte Emma som jag felaktigt skrev tidigare.

Mvh

Benny

mondeo
2011-08-21 16:03
#6

Egbert (Benny) gör en insatts pyramidon när det gäller att fotografera filmpersonligheters gravplatser.

Vi vet att gravplatser tyvärr försvinner men genom Bennys insatts kan vi i evinnerliga tider beskåda gravplatserna. Gå in på klasssikerfilm.se som Frk Filmia gjorde så kan du se de mycket vackra gravplatserna:

http://www.klassikerfilm.se/gravplatser.htm

Inom kort kommer bl.a Åke Grönberg och Birgit Tengroths gravplatser att läggas in på sidan.

Frk Filmia har presenterat flera intressanta skådespelarnamn, vi får se vad Benny hittar på i framtiden (det finns kanske andra som har gravar nära sig som kan förevigas).

Kulturinsatts är bara förnamnet!

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Annons:
Upp till toppen
Annons: