Annons:
Etikettallmänt
Läst 6311 ggr
frkfilmia
2011-07-30 16:51

Lili Ziedner och Erik Abrahamsson gifta?

Jag undrar om det är någon på denna förnämliga sida som kan hjälpa mig att reda ut hur det stod till privat mellan kollegorna Lili Ziedner och Erik Abrahamsson? På Wikipedia står det att de var gifta med varandra, men ingen källhänvisning finns. Och varken äktenskapsregistret eller Stockholms stadsarkiv verkar ha någon uppgift om detta, kan inte hitta några registrerade giftermål på någon av dem faktiskt. Så är detta ett rykte som uppstått, varifrån kommer uppgifterna och hur säkra är de? Någonstans bör det ju finnas registrerat om de nu var gifta. Skulle gärna vilja reda ut hur det ligger till. Två så uppskattade och originella komiker - måste bara veta!

/Frk Filmia

Frk Filmia

Annons:
frkfilmia
2011-07-30 16:55
#1

Ett litet tillägg, jag vet ju att artistnamnet är Eric, men han är skriven som Erik - därav stavade jag så.

Frk Filmia

mondeo
2011-08-03 09:20
#2

Det är en intressant fråga.
Har hela tiden utgått från att de var gifta och då bör de ju ha funnits med i registren.
Dessa register du hänvisar till har jag inte tittat i utan enbart läst olika böcker och sökt på nätet.
Ett problem är att om någon plötsligt skriver att Erik och Lili är gifta så kan det med tiden bli en sanning.
Här behövs en släktforskare.

”Kapten Stofil” har skrivit en lång och bra biografi över Lili Ziedner, där nämns inte Abrahamsson alls. Har läst många biografiböcker och där berättas mycket om Thor Modéen, Åke Söderblom och Erik Abrahamsson. De umgicks privat. De var mycket tillsammans på tillställningar och fester.
Lili Ziedner nämns aldrig i dessa sammanhang. Det som möjligen kan tala för en närmare bekantskap är att de spelade in flera talskivor ihop.

Det är viktigt för mig att få fram sanningen då jag skriver små biografier över dessa bortglömda storstjärnor.
Det var inte så länge sedan jag skickade in en biografi över Erik Abrahamsson till Svensk Filmdatabas, där berättar jag att Erik och Lili var gifta.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
2011-08-03 22:29
#3

#2

frkfilmia och jag diskuterade just detta i måndags. Är uppgifterna bekräftade från något håll? Vi forskar vidare helt enkelt…

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

frkfilmia
2011-08-04 11:19
#4

Hallå igen!

Frågan är var ursprunget till detta "rykte" uppstod? Sedan verkar det ha blivit en "sanning", men sådant är farligt och allt för vanligt inom detta område. Det hopas gärna rykten kring offentliga personer, och de växer med åren - så fort sådant kommer i tryck elller nu för tiden även på nätet blir det en absolut sanning som citeras vidare…

En släktforskare som är insatt i deras släkter vore ju toppen. Men tillsvidare så har jag gått igenom de akter som finns från tiden och där finns inget.

Jag kan ju redovisa mina källor, där det då alltså inte står något om deras eventuella äktenskap, så får vi se om någon annan har hittat något annat någon annanstans.

Äktenskapsregistret - de hade ingen uppgift om äktenskap på varken Lili eller Erik. Det registret når tillbaka till 1921.

Stockholms stadsarkiv - Erik Abrahamsson är inte listad som gift man / änkeman när han dör 1942. Han har heller inga kända barn. Han är begravd med sin familj.

Lili Ziedner som också är begravd med sin familj står vid sin död 1939 som ensamboende på Nybrogatan 43 och är listad som ogift. I hennes bouppteckning listas stärbhusdelägarna (dödsbodelägarna): mamman Ida, änkefru sedan 1924, två systrar Dagmar Carolina Victoria Larsson f Ziedner och frk Sigrid Ingeborg Katarina (Karin) Ziedner samt brodern Edvin Caesar Napoleon Ziedner. Faderns bouppteckning från 1924 visar på ytterligare en syster till: Lili Signe Margareta Christina Abelin f Ziedner. Varför hon inte är med i Lilis bouppteckning framgår inte. Men ingenstans står det om en man till Lili, hade hon varit gift när hon dog hade han stått med. Borde annars ha stått frånskild kvinna i någon av databaserna jag har varit inne i, inte ogift.

Jag frågade personalen på stadsarkivet om det kunde vara så att en person kunde varit gift utan att det var upptaget hos äktenskapsregistret eller hos dem på Stadsarkivet, det tyckte dem lät högst otroligt. Framförallt då det är på så många ställen jag har kollat (en handfull databaser baserade på dödboken, rotemansarkivet m.m./bouppteckning).

I Myggans nöjeslexikon hittar jag raden "Hon spelade in sammanlagt 16 skivsidor, bland annat med livskamraten Eric Abrahamson. Men det skulle behövas mer kunskap om även var den uppgiften kommer ifrån. För att kunna gå till botten med detta utan att slå fast rykten som sanningar.

Jag pratade förutom med Lars-Olof även med upphovsmannen till Kapten Stofils Lili Ziedner artikel i måndags, som man skulle kunna kalla Myggan jr (inte pga släktskap då, för att inte sätta igång rykten) och han hade inte hittat några belägg för att hon var gift eller levde i en relation i sina efterforskningar, Karl Gerhard har skrivit en hel del om henne och där fanns inget om någon annan än Lili själv.

Men att de eventuellt var livskamrater eller hade någon form av närmre relation håller jag inte för otroligt, så jag tycker att vi följer Lars-Olofs råd och forskar vidare! Det blir visserligen svårt att bevisa i alla fall i form av arkivhandlingar, men något spår bör väl finnas kan man tycka? Han nämns inte alls i bouppteckningen med att han ärvt något, att hon haft någon skuld till honom eller något sådant kan jag väl bara tillägga. Den enda som nämns är Naima Wifstrand.

Som sagt om någon har några andra källor vore det väldigt intressant, låt oss vända på varenda sten.

Mvh

Frk Filmia

Frk Filmia

mondeo
2011-08-04 18:54
#5

4#

Tack för det inlägget frk Filmia.

_Hon spelade in sammanlagt 16 skivsidor, bland annat med livskamraten Eric Abrahamson.

_Det var väl inte så _com il fou_ på den här tiden att leva med någon utan att vara gift. Det kanske var så att alla visste men ändå ingen.

Är då och då på tidningsarkivet i Göteborg, tänkte titta nästa gång om jag kunde hitta dödsannonser och eventuella minnesord på Lili och Erik.

Precis som du skriver, vi ger oss inte förrän vi tror oss ha sanningen.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
2011-08-04 21:46
#6

I Myggans Nöjeslexikon under Abrahamson, Eric nämns inget alls om Lili Ziedner.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
mondeo
2011-08-06 09:11
#7

Är det någon av er i Stockholm som känner eller har kontakt med filmprofessorn Leif Furuhammar?
Han kanske vet något?

Hittade hans telefon nr på nätet men vet inte om jag vågar ringa upp en filmprofessor.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

frkfilmia
2011-08-06 10:20
#8

#7

Jodå, jag har hans telefonnummer, men Curly-Lou känner honom bättre. Du menar om han skulle ha koll på vilken relation Lili och Eric hade? Det är väl värt att fråga, får höra med frk i fråga och se om hon kan framföra vårt spörsmål. Han är ju faktiskt med i vårt sällskap så jag skulle ju kunna dra i väg ett mail också.

Jag gick igenom Erics bouppteckning också nu i veckan. även om Lili då varit död sedan tre år så var det ju värt att se om det fanns något antecknat där. Där står följande: Bouppteckning efter skådespelaren Karl Eric Abrahamsson ogift född 13 april 1890 avlidit 3 november 1942 mantalsskriven på Erik Dahlbergsgatan 36 I Oscars församling. Ende stärbhusdelägare är systern Fru Greta Wictoria Wedin f. Abrahamsson. De kända personer som nämns i övrigt är att det finns växlar/lån till E. Fjällström, G. Molander och Naima Wifstrand (som också nämns i Lilis bouppteckning).

Alltså inte ett ord om Lili eller att han har ärvt/ägt något som kom från henne.

Jag har en artikel om Lilis död, där nämns bara hennes familj. I de övriga artiklar jag har om både Lili och Eric (de är få) nämns Lili en gång i en artikel när Eric fyllde 50 (1940), att han uppträdde med henne i cabareten Läderlappen 1918 (om jag uppfattar det hela rätt).

Så spåret om ev. livskamrat eller ej får leda vidare. Jag vet inte riktigt hur jag kommer längre, men om Mondeo har möjlighet att titta på lite artiklar och jag eller Curly-Lou kontaktar Leif så kan vi kanske trots allt borra något djupare. Jag kan även se om jag kan få kontakt med personen som lagt in uppgifterna på Wikipedia och se vad den personen har för källa, den personen är väl kanske inte med här?

Nästa steg om inget annat framkommer är att uppgifterna om äktenskap får lov att tas bort. Men jag avvaktar lite till.

Mvh Frk Filmia

Frk Filmia

mondeo
2011-08-06 12:24
#9

Tror nog att du är sanningen på spåret i ditt forskande.

När vi bestämmt oss här så jag ska prata med Filmdatabasen så giftermålet tas bort. Wikipedia vet jag inte hur man gör med. Det kanske bara är att sudda bort.

Leif Furuhammar har ju skrivit en drös med intressanta böcker om film och har väl för en tio - tjugo år sedan kanske pratat med då levande filmfolk. Det ska bli spännande att höra om han vet något.

Pratade med Lars-Olof som hade frågat Margareta och hon hade en helt annan vändning på Abrahamsson. Vill inte hänga ut Abrahamsson om det inte är sant men det var en intressant uppgift.

Vi gräver vidare.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

frkfilmia
2011-08-06 16:47
#10

#9

Låter bra. Och blir det så att det ska ändras/raderas på Wikipedia så är jag en rätt erfaren wikipedian och kan fixa det med ett klick (det kan ju egentligen alla) - men trots att det kliar lite i redigeringsfingrarna så väntar jag till ett utslag här. Jag har postat ett inlägg till användaren som lagt in uppgiften på Wikipedia och hoppas att h*n svarar så fort som möjligt.

Leif kan säkert det mesta om svensk film, hur bevandrad han är i gamla skådespelares privatliv vet jag icke - men som sagt värt att ställa frågan.  

Spännande! Nu blir jag sannerligen nyfiken. Lars-Olof eller Mondeo får gärna maila mig uppgifterna som framkommit. Margareta lär jag inte träffa förrän 28 augusti och så länge orkar jag inte vänta på denna rafflade vändning. ;)

Lysande jobbat Lars-Olof och Mondeo! Vi ska knäcka gåtan förr eller senare!

Frk Filmia

Frk Filmia

mondeo
2011-08-09 09:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hoppas att dessa bägge dödsannonser kan bringa lite klarhet i vårt sökande efter sanningen.

Börjar med Lili Ziedner.
Det blev ingen bra skärpa på kopieringen från tidningen men namnen som står är: Ida Ziedner, Dagmar och Hjalmar Larsson, Margit, Gunnar, Signe Abelin, Hild, Dagmar, Rudolf, Edvin, Karin

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

mondeo
2011-08-09 09:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Vi fortsätter med Eric Abrahamsson.

Här hittade jag även ett minnesord över Abrahamsson. Som vanligt på den här tiden, 1942 så ska filmarbetet knappast nämnas. Revyer och teaterarbetet var det viktigaste. I slutet av artikeln står:

Närmast sörjande äro syster och svåger, f.d. förste tillsyningsmannen vid hälsovårdsnämnden Emil Wedin, samt systerson.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
2011-08-09 11:31
#13

Bra Mondeo!

Iofs förstår jag att Lili inte är nämnd på Erics dödsannons då hon redan gått bort.

Eric och Lili kanske hade separerat vid hennes frånfälle, och då är det väl naturligt att hans namn inte står.

…men teorin om att de var gifta styrks ju inte något speciellt.

Nu känns det som att det är dags att ta bort uppgifterna på att de var gifta.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
frkfilmia
2011-08-09 12:30
#14

Fint Mondeo!

Och smart slutsats Lars-Olof, dig går det minsann inte att lura.Flört  Eller missförstår jag dig månne? Du kanske menade att de separerat innan hennes frånfälle, för i och med det utgår jag nästan ifrån att de separerade. Ursäkta för sjuk humor. 

Med detta frambragt i ljuset raderar jag uppgifterna om äktenskap på Wikipedia trots att uppgiftslämnaren där inte har svarat mig. Det vore ett smärre mirakel om de trots allt detta var gifta.

Vilka detektiver vi är. Glad

Passar på att skriva hur fantastiska jag tycker att Lili Ziedner och Eric Abrahamsson var, riktiga original som rikt bidragit till allas vår filmskatt. Lyckliga var de som hann få se dem live på scenen.

Tack Lili och Eric!

/Frk Filmia

Frk Filmia

mondeo
2011-08-09 13:22
#15

Ska skriva och berätta om vårt forskningsarbete till Svensk Filmdatabas och samtidigt be dem ta bort den sista meningen jag skrev i Abrahamssons biografi om Lilis och Erics giftemål.

Du kan väl meddela Frk Filmia om Filmprofessorn hör av sig.

I minnesorden över Eric Abrahamsson berättades det mycket om "Optimisten" och "Pessimisten". Det är ett av de mest avlyssnade programmen i radion någonsin, sägs det. I artikeln berättades det att de sista programmen i serien sändes från Abrahamssons sjuksäng, då var han sedan länge dödsdömd, som det står.

För att inte helt avsluta i moll så kan man inte låta bli att fundera när man ser Lili Ziedners  dödsannons. Vad skulle hon ha sagt om hon hade kunnat öppna tidningen den 11 feb. "Det var rysligt så få………

Förlåt mig Lili i din himmel.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Upp till toppen
Annons: