Annons:
Etikettallmänt
Läst 3842 ggr
veritas
2011-03-24 22:57

Var vilar Kulörten?

Jag har bläddrat lite i boken "Här vilar berömda svenskar" - där står inte Wiktor KUlörten att finna - är det nån som känner till var han vilar.

Annons:
Lars-Olof
2011-03-25 16:32
#1

Ingen aning, men eftersom han bodde i Västerleds församling, Stockholm när han dog, så är mitt tips Norra Begravningsplatsen eller Bromma Kyrka.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Kaj
2011-03-28 12:53
#2

Denna sida kan kanske vara en bra start

http://www.klassikerfilm.se/gravplatser.htm

Inte helt okänd webbplats här på pilsnerfilm iFokus.

veritas
2011-03-29 18:08
#3

Jodå den känner jag till, men där finns han inte …

Egbert
2011-03-30 14:55
#4

Jag har tidigare i veckan försökt få kontakt med västerleds församling via mail ang Kulörtens gravplats men har inte fått något svar därifrån ännu.

Jag återkommer när jag vet mera.

Benny

mondeo
2011-03-30 18:18
#5

Kulörtens gravplats är en av Birollssällskapets hårdaste nötter att knäcka.

Birollssällskapets man Benny jobbar i sitt anletes svett och tänker inte lämna en enda sten ovänd.

BIRA ger aldrig upp!

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

veritas
2011-03-30 20:01
#6

Jag tackar för engagemanget - det skall bli riktigt intressant att få veta och tycker det är väldans märkligt att han intwe finns med i boken jag nämnde

/Veritas

Annons:
frkfilmia
2011-03-31 18:04
#7

Ett tips till er som söker Kulörten - leta er fram till stadsarkivet på Kungsholmen (gäller ju er som har möjlighet att ta sig dit förstås).         I deras databas lär han gå att finna, om jag kommer iväg dit som planerat på tisdag så kan jag kolla upp denna mycket grundläggande och nödvändiga kunskap.

/Frk Filmia

Frk Filmia

Egbert
2011-04-01 11:24
#8

Gåtan med Kulörtens gravplats är löst!!!

Viktor Herman Andersson

Göteborgs Västra Kyrkogård

Kvarter 3   Gravnr 99

Gravsatt i urna

Observera stavningen i förnamnet med enkel"v".

Benny

Lars-Olof
2011-04-02 18:39
#9

Vilken detektiv du är!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
2011-04-03 13:24
#10

#8-9
Detta är signifikativt för en BIRA medlem, hängivenhet, entusiasm, offervilja, detektivarbete m.m.
Vi är som grävande journalister och som tidigare påpekats – vi ger oss aldrig!
Sådana är vi även om vi ibland blir ”Bortklippta i den slutliga filmen”.

Just nu är det tre medlemmar som jag tycker bör uppmärksammas i BIRA.

  1. Grosshandlare Lindberg - Pensionat Paradisets filmmanus.
  2. Benny för sitt detektivarbete i jakten på filmpersonligheters gravplatser.
  3. Jan från Göteborg för sin artikel i "Minnenas Journal".

#7
Vill även tacka frk Filmia för tipset.

Vet inte om Frk Filmia är medlem i BIRA men jag utgår från att alla filmintresserade är medlemmar i Birollssällskapet.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

veritas
2011-04-03 18:46
#11

Även jag ber självklart att få fraqmbära ett varmt känt tack för det arbete du,Benny, lagt ner på att lösa detta.

Själv kommer jag nu att ansrast ta mig dit för att fotografera den

Veritas

Birollsinnehavare i BIRA

Egbert
2011-04-04 06:35
#12

Det är bara trevligt att kunna hjälpa till. Sedan är det ju så att hitta dessa gravar ligger mig väldigt varmt om hjärtat och tycker att det bara är roligt om fler blir eller kanske redan är intresserade av detsamma.

Även jag vill tacka Frk Filmia för tipset med stadsarkivet även om jag denna gång tog hjälp av kyrkogårdsförvaltningen i Stockholm eftersom jag mer eller mindre utgick ifrån att kulörten var begravd någonstans här i Stockholm eller Bromma.

Till Veritas så önskar jag lycka till med besöket och att uppgifterna stämmer som jag har fått. Och framför allt att graven finns kvar. Jag har nämligen själv ett flertal gånger varit och sökt upp gravar som har upplåtits på nytt då gravrätten upphört och inga anhöriga finns eller bryr sig. Några sådana gravar är tex Allan Bohlin. Helga Brofeldt och Elvira "viran" rydqvist.

Och glöm nu inte kameran Veritas. Det ör nog fler än jag som vill se hur kulörtens grav ser ut.Glad

Benny

Lars-Olof
2011-04-04 10:05
#13

#10

Åh, jag ber.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
veritas
2011-04-09 20:54
#14

Nu har jag varit vid graven - jag o min kamrat Bosse som dessbättre hade kamera med sig eftersom jag glömde min.

PÅ graven står Wiktor med dubbelt V alltså - bara förnamnet, inte mer. Årtalen 1887 - 1966 fanns där också, så nog är det han alltid. Fast ingenting om att det är landets meste skådespelare..bara detta enkla "Wiktor" - jag tycker det är aningen märkligt.

Nåja, han kanske ville ha det så - omsider kommer det en bild också, bara nån talar om hur man gör för att åstadkomma detta.

mondeo
2011-04-13 09:43
#15

#14
Kan du inte skicka bilden till mig så jag kan lägga in den på Klassikerfilms Gravsida?

ralph@klassikerfilm.se

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

veritas
2011-04-13 13:44
#16

Just nu finns den hos min kamrat i Gbg men jag skall se till att han skickar en bra bild tilld en adress du angivit

"Birollsinnehavare"

Birollssällskapet "BIRA"

Egbert
2011-04-13 16:04
#17

Bra och snabbt jobbat Veritas!!

Härligt att graven finns kvar och att uppgifterna stämde. Ska bli roligt att få se hur graven ser ut så småningom.

veritas
2011-04-13 20:23
#18

Tack för de orden.

Mina kamrat skickar nu två bilder på graven - som är en gammal familjegrav - en närbild och en på lite avstånd.

mondeo
2011-04-14 17:19
#19

Ett stort tack till alla inblandade i sökandet och fotograferandet av vår flitigaste bilrollsskådespelare Wiktor "Kulörten" Andersson.

Nu kan alla se hans fina familjegrav:

http://www.klassikerfilm.se/gravplatser.htm

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

veritas
2011-04-16 16:50
#20

Efter framgången med Kulörten, tar jag mig friheten att söka efter ytterligare tre.

Nämligen Benkt-Åke Benktsson, Vivan Rydqvist och Emy Hagman.

Hittar dem inte i boken och åtminstone den senare BORDE ju ligga i Göteborg tycker man. Det borde, å andra sidan, Åke Söderblom också

Annons:
Egbert
2011-04-17 08:43
#21

Jag vill inte göra dig besviken Veritas men som jag skrev i svar #12 så har gravrätten till Elvira "viran" rydqvists gått ut. Vilket i det här fallet betyder att hennes gravsten är borttagen och att någon annan har fått ta över hennes gravplats. Tråkigt men sant

Emma Kristina "Emy" Hagman finns i stockholm i ett kolumbarium. Mitt mål framöver är att fotografera denna under våren.

Benkt-åke Bengtsson har jag inga uppgifter på men han borde finnas i Malmötrakten.

Benny

veritas
2011-04-17 12:19
#22

Tack för svaret - ja jag minns nu att du skrev detta och att vi då talade om att någon (vi?) borde göra nåt för de hotade gravarna.

veritas
2011-05-03 16:15
#23

Kom just på att jag har bilder på Poppes o Perssons gravar - kan ara inte komma på vad kyrkogårdarna heter..kan någon annan det?

Egbert
2011-05-03 17:09
#24

Persson vilar på Jonstorps Kyrkogård, Höganäs

Poppe vilar på Allerums Kyrkogård, Helsingborg

veritas
2011-05-03 18:05
#25

Tack för det..på Poppes sten står det "Säg att jag ligger på Allarums kyrkogård" - han lär ha sagt så när han på sin ålders höst uppsöktes av journalister

Om man tittar o jämför de tvås gravplatser säger det allt en del om hur de var som personligheter

veritas
2011-05-06 11:39
#26

jag tänkte på

att vi väl borde göra verklighet av tanken på att se till "våra" gravar. Hilding Gavle försvinner snart o Ebbesen går knappt att läsa. Det borde vara möjligt att fylla i med "guld" och det borde väl inte kosta en förmögenhet heller. Om det bara är ok efter alla regler och religioner så att säga.

Jag är gärna med o lägegr en slant till en kassa för detta. Det finns säker flera gravplatser som behöver lyftas fram.

mondeo
2011-05-06 13:56
#27

#26

Håller med dig, det är mycket prat och lite verkstad! Mig själv inräknad.

När jag var i Stockholm och vi (TOFS, Hasse Ekman Sällskapet och BIRA) hyllade bl.a. John Botvid så gick vi runt på Norra Begravningsplatsen och pratade om att försöka se till att inga gravplatser tas bort och att ev sköta om gravstenar.

Ska titta på vilka Sällskap som kan vara aktuella och sedan skicka e-post.

Birollssällskapet kan mycket väl vara den sammanhållande länken.

Man ska ju inte börja med problem men jag gissar att man måste ha någon form av tillstånd för att få röra gravstenarna.

Benny i Stockholm brukar ha bra reda på denna typen av frågor, ska fråga honom.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Annons:
veritas
2011-05-06 21:08
#28

Mycket bra

Så kan det vid graven stå en liten skylt ed texten "Denna viloplats" underhålls av Birollsällskapet"

Egbert
2011-05-08 09:08
#29

#27

Jag ska kolla upp vad det är som gäller ang detta.

veritas
2011-05-08 12:21
#30

Tack för det - perfekt

veritas
2011-06-06 21:30
#31

Så läser jag på "KLassikerfilm" att även Adolf Jahrs grav är borta…den där fonden eller vad det skall vara, känns bara mer o mer nödvändig

Upp till toppen
Annons: