Annons:
Etikettallmänt
Läst 4366 ggr
Lars-Olof
2006-03-05 21:21

Lättgrogg!

Det slog mig just att lättgroggen borde få upprättelse!

Eau de Vie och Sockerdricka!

Det blir svårare och svårare att få tag i sockerdricka. Nu hittar man mest Sprite, 7Up och annan blask i våra välsorterade livsmedelsbutiker. Därför vill jag höja ett varningens finger för att sockerdrickan kanske är på väg att försvinna.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
Kaj
2006-03-06 12:21
#1

Tur att jag egentligen hellre vill ha wichyvatten i mina lättgroggar.

Ritchie
2006-03-06 14:32
#2

Lättgroggen få upprättelse ??

Har denna ädla dryck någonsin varit out of fashion ??

Det gäller nog att bunkra med sockerdricka då Kaj´s variant inte är något som tilltalar mig…

LASSER
2006-03-07 13:35
#3

Lättgrogg är gott!!

AndersE
2006-03-12 17:06
#4

Ja, slå vakt om sockerdrickan!

Fast hur?

Lars-Olof
2006-03-13 23:26
#5

Stödköp är ju ett alternativ!

Ett annat sett kan vara att anordna en grogg-fest. Fina grogg-glas hittar man ofta på Stadsmission, Små smulor, Myrorna o d. Inhandla sedan Eau-de-Vie på systembolaget och rätt antal flaskor Sockerdricka. Tänk på att det går åt mycket sockerdricka!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

AndersE
2006-03-14 14:44
#6

Ja, problemet är ju bara att "tillfredsställa kundens behov" verkar helt ute. Idag vill företagen bestämma kundens behov.

Det finns ju många varor som säljer bra men ändå rensas ur och ersätts med andra. Förmodligen därför att butikerna kan göra bättre förtjänster på dem.

Ett litet exempel är att det börjar bli svårt att hitta "Wettex-trasor" eftersom dessa byts ut mot "Skona-trasor" i ICA:s butiker. Det har inget att göra med vad vi kunder vill ha…

Eftersom butikerna har stora vinster på Cola på gigantiska PET-flaskor och små på sockerdricka på back så är det inte svårt att lista ut vad som kommer att hända…

Dags att leda en konsument-revolution kanske?

Annons:
Kaj
2006-03-14 16:21
#7

Kan bara tillägga att jag och Henrik gick ut efter Kalle Sändar-tillställningen i lördags och det slutade med två lättgroggar på Lokal. De visste naturligtvis inte vad det var så man fick tala om hur man gjorde den. Vi båda håller på vichyvatten i stälet för sockerdricka som blir lite för söt. Men båda recepten användes ju filitigt förr i tiden så det funkade nog.
Vi ser fram emot att lättgroggen hamnar på drinklistorna på innekrogarna framöver

Grosshandalre Sjöberg

Lars-Olof
2006-03-19 23:21
#8

…elller som  vi skojsamt brukar säga…

Åj vi dö---

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

rostsverige
2006-03-27 17:12
#9

Högintressant!

Min första seriösa kontakt med lättgroggen var förra helgen under ett besök i Söderhamn. Tyvärr förde inget av de ställen jag besökte eau-de-vie så jag fick be om deras sämsta konjak istället. Att sedan förklara konceptet lättgrogg för den nittonåriga bartenderskan krävde en stor dos pedagogik och tålamod.

Men det var värt det! Hädanefter ska mit starkspritintag koncentreras kring lättgrogg, med en och annan källarsval genever däremellan.

Ritchie
2006-03-28 12:07
#10

En kulturskatt värd att bevara !

Lär sig dessa ungdomar ingenting i skolan längre ?

Karl-Emil
2006-03-28 13:30
#11

Är det ingen här som använder sifon? Trodde det var en självklarhet för att kunna leverera söndagsgroggen!

Alltså, silfverbricka, grogglas, sifon, isskål (med tång) samt snygg karaff med eau de vie

Lars-Olof
2006-03-30 00:51
#12

Sifon!

Det är ju ett riktigt klassiskt instrument. Hur är tillgången på kolsyrepatroner nu för tiden? Finns det fortfarande i handeln? Jag vet att brorsan har en sifon - kanske ska lägga beslag på den till nästa söndag.

För övrigt använder ju Thor Modéen själv en sifon, när han ska ta "ett pulver" - huvudvärkspulver. Filmens namn har jag i hastigheten glömt. Men scenen är obetalbar. Thor kommer hem sent en kväll, eller tidigt en morgon, med kraftig huvudvärk och försöker så tyst som möjligt få bot på huvudvärken. Pulvret ligger i ett hopvikt ark, som det gjorde på den tiden, och det enda som finns att skölja ner med är vätskan i sifonen.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Kaj
2006-03-30 11:50
#13

Filmen är 65:an, 66an och så jag

Annons:
Lars-Olof
2006-03-31 01:23
#14

"Exercera är man tvungen för sitt fosterland och kungen
Jag har slitit som en hund varenda da'"

Klassisk filmmusik ur filmen 65:an, 66:an och så jag. Finns på stenkaka…

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Lars-Olof
2006-04-07 00:45
#15

En del benämner ju vår klassiska grogg - Mahogny-grogg. Det är väl p g a färgen, förstår jag.

Ett annat namn på lättgrogg jag hört är "Grosshandlare"

Finns det fler?

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Kaj
2006-04-13 22:18
#16

Så var det lättgrogg igen. ute på krogen med några kunder. De gillade alla konceptet och skall fortsätta med det. De hade ingen aning om vad det var innan jag beställde in ett par lättgroggar. men nu är de fast

PS. bartendern hade som vanligt ingen koll på vad det var. han såg ut som ett kors i ansiktet och ville efter att jag beskrivit innehåller prompt ladda glasen med is vilket ju inte är korrekt.

rostsverige
2006-04-18 14:59
#17

Lysande Kaj! Gospeln måste spridas. Och okunniga bartendrar tas i upptuktelse. Att blanda en välsmakande lättgrogg kan verka enkelt vid en första anblick, men kräver ett varsamt handlag. Groggen får ju inte, som vi alla känner till, bli för stark.

Får bli några goda lätta nu efter löning. Mums!

rostsverige
2006-04-18 14:59
#18

Dubbelpost, sorry…

Upp till toppen
Annons: