Allmänt

Kaj Hjelm - 40-talets coolaste springpojke!

2007-01-08 18:24 #0 av: Bond26

Kaj hjelm

denna grabb föddes 1928 i vår huvudstad och han skulle i tidig ålder slutet av 30-talet bli vår tids bästa barnskådis enligt mej, mest!

Han var lika rapp och kvik i käften som en annan cool stockholmare Elof Ahrle! och de möttes i en komedi om fotboll, " i gult och blått "

Kaj eller kajan som han kallades för, hette de ofta i filmer med, medverkade i ca 20 filmer innan han tyvärr gick bort 1983.

Han blev dock ingen vuxenskådis utan slutade sin skådespelarkarriär -52

Minnesvärda filmer han medverkat i bla dessa:

# Vårat Gäng - 42

#  Örnungar -44

# Magistrarna på sommarlov - 42

# Swing it magistern - 40

# Kajan gåt till sjöss -  43

# Lille napoleon - 43

#  I gult och blått - 42

# Vi Hemslavinnor - 42 

Anmäl
2007-01-09 15:29 #1 av: Kaj

Gjorde han ingen vuxenfilm? Var alltså bara en barnskådis och det vore ju synd. Dessa filmer var(är) ju alla riktigt trevliga att titta på

Anmäl
2007-01-09 17:19 #2 av: Lars-Olof

En del skulle kunna dö för en sådan frilla, däribland jag...

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Anmäl
2007-11-19 17:18 #3 av: Kalle_Jeppsson

Jag läste nånstans på internet (hittar inte sidan) att han försökte som underhållare då han var vuxen, men kom senare att ägna sig åt att måla. Dog visst i en båtolycka.

Anmäl
2007-11-19 19:06 #4 av: LASSER

Den senaste filmen som jag såg var Kajan går till sjöss. En riktig "pilsnerfilm" tycker jag. Betyg 5 pilsner!Cool

Anmäl
2007-11-19 19:25 #5 av: Sven-Ake

Kajan Hjelm var med i Gustaf Molanders film Trots från 1952,och har faktiskt mdeverkat i Ingmar Bergmans film En lektion i kärlek inspelad 1954.

Förvånad

Anmäl
2007-11-20 10:16 #6 av: Hanna-Kristina

Rapp i repliken och huvudet på skaft

Jag minns kanske främst Kaj i rollen som sonen i familjen Larsson i "Vi hemslavinnor", där han med glimten i ögat var härligt rapp i repliken. Han var också den som i den filmen först anade varför Gunnar (Karl-Arne Holmsten) fick Kristianas (Dagmar Ebbesens) ögon att tåras...
40-talets bästa, svenska film, och vad man idag skulle kalla en "feel good film"!

Anmäl
2008-01-24 18:25 #7 av: Kalle_Jeppsson
I I gult och blått medverkade ju för övrigt även Elof Ahrles brorson Ulf Qvarsebo, som senare skulle bli håglös periodare med hela svenska folket som Matiias Dahl i Hem till byn.
Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.