Annons:
Etikettallmänt
Läst 3324 ggr
Sven-Ake
2007-12-06 11:40

Elof Ahrle

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Elof Ahrle (1900-1965) Skådespelare,regisör,manusförfattare och sångare.Utbildades vid Elin Svenssons teaterskola.Spelade revy hos Karl Gerhard 1921,arbetade för Ragnar Klange 1935-1937.1934 blev hans genombrottsår med numret "Fotbollsakademin" året efter kom ett av hans mest kända revynummer om en ishockeyspelare "bortförklaringen" Från att haft mindre filmroller under 1920-talet blev det störe roller under 1930-talet. Och fick sitt genombrott i komedier och farser.Elof Ahrle kom att bli en av Sveriges mest folkkära skådespelare och medverkade i 70-tal filmer.

Annons:
Kaj
2007-12-06 13:16
#1

ja jag menar det - klassisk replik han använde ofta

mondeo
2007-12-06 22:07
#2

Ja, Elof Ahrle var en riktig Stockholms "kis" han var också den första "Loffe" med svenska folket. En yngre generation tror nog att epitetet  "Loffe" föddes med Janne "Loffe" Carlsson.

Filmer jag gärna minns med Elof Ahrle är "Fransson den förskäcklige" från 1941 där han rycker upp ett bageri som är på väg utför. Där gör också "Botte" Botvid en härlig roll.

"Min syster och jag" från 1950 med Sickan Carlsson i huvudrollen där gör Elof Ahrle en härligt virrig källarmästare vid namn Julius
"Julle" Jöhs.

Har bara sett en bråkdel av alla hans filmer men hans namn förknippas väl sällan med Pilsnerfilm gengern? Fast i filmen "Sextetten Karlsson" från 1945 där swingar han väl åtskilliga pilsner.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Kaj
2007-12-07 10:01
#3

Han gör även en jättebra roll i 65:an 66:an och så jag. Där kommer hans stockholmsslang till sin dager på riktigt

Egbert
2007-12-15 16:08
#4

Tråkigt att inget skivbolag har har gett ut någon samlings-cd till Elofs ära nu under hans 100-årsjubileum. Så många sketcher och melodier som han har gjort genom åren borde det inte vara några problem att skaka fram material till en sådan.

Han var en suverän skådespelare och komiker. Det blir att titta på filmen "Uppåt Igen" nu när julen närmar sig. En härlig rulle.

Upp till toppen
Annons: