Annons:
Etikettallmänt
Läst 1459 ggr
Egbert
2007-12-29 13:16

Den svenska filmens glada 30-tal

Ja det är titeln på regisören Gösta Rodins bok från 1976 jag verkligen vill tipsa alla om som är intresserad av både lite skvaller men mest om filmuppslag och vad som försegick bakom kulisserna i de filmer som gösta gjorde på 30-talet. Mitt exemplar är så pass utläst att sidorna har börjat lossna tyvärr.

Här kan man läsa om Inga Tidblad, Edvard Persson, Schaumyl Bauman, Sigurd Wallén, Sture Lagerwall, Thor Modéen, Weyler Hildebrand, Julius Jaenzon m.fl

Det finns flera intressanta fakta. T.ex att filmen "Alla tiders Karlsson" var skriven för Thor Modéen i huvudrollen, men att det blev Sigurd Wallén istället eftersom Thor hade kontrakt med ett annat filmbolag.

Som sagt, mycket läsvärd bok. Är det fler som har läst den?

Annons:
mondeo
2007-12-29 15:07
#1

Det är en mycket bra och viktig bok.
Den belyser 30 talet på ett utmärkt sätt, hur det gick till bakom kuliserna i filmens värld.

Jag tror att för oss filmfantaster så är den boken ett måste!
Hittade min på ett antikvariat.

Har inte Gösta Rodin skrivit en bok till?

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Sven-Ake
2007-12-29 17:43
#2

Gösta Rodin har också skrivit två deckare.

Förvånad

Egbert
2007-12-30 11:35
#3

Jo, han skriver iallafall på sidan 326 att han skall skriva sin nästa och sista memoarbok, Hårda Bandage. Frågan är bara om den har givits ut överhuvudtaget? Jag har iallafall inte lyckats hitta den någonstans. Någon av er som vet mer om detta?

Jag skulle mer än gärna vilja ha hans två deckarböcker i mitt bibliotek. Är det så att du är stolt ägare till dessa Sven-Åke, så är jag VÄLDIGT avundsjuk på dig. SkrattandeSkrattande

Lars-Olof
2007-12-31 18:44
#4

Egbert!

Jag har läst boken! Den är fantastisk.

Grosshandlare Lindberg

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Upp till toppen
Annons: