Annons:
Etikettallmänt
Läst 1788 ggr
Ritchie
1/30/09, 1:06 PM

Var det bättre förr?

Allt är som vanligt men ingenting som förr! Visst var det ett bättre kulturliv under 1900-talets första hälft? Visst gjordes bättre film då än vad vi ser idag? Teaterscenen blomstrade av högkvalitets akter och publikanstormingen var total. För så var det väl? Allting var väl bättre förr?

När jag ser en härligt svartvit film med Tosse så sker något i kroppen. Hjärtat värms upp och sprider värme över hela kroppen och när sedan leendet infinner sig, jadå mår man kuckelimuck!! Men allt det vet vi nördar som finner nöje av denna hemsida. Vi vet att dessa aktörer och filmer faktiskt har en helande och läkande effekt på oss. Några vetenskapliga studier behövs inte! Mår man kuckelimuck så gör man!!

Men en fråga som jag ställer mig är, var det så pass mycket bättre förr att vi inte följer dagens kulturliv längre? Jag tror att svaret är: Visst rackarns ser vi moderna filmer och följer teaterns kulturutbud som vi förr läste skivrecensioner! Dock har vi aldrig diskuterat modern kultur här och det är inte heller tanken, såklart men det vore ändå intressant att veta vad, i det moderna kulturlivet, som värmer era hjärtan.

För min del så gillar jag Henrik Dorsin, Hip Hip killarna, killinggänget, Johan Glans, Björn Gustafsson d.y ,

Film…suck..måste medge att jag tittar väldigt lite på moderna stycken. Det kan bli en stillsam brittisk deckare ibland men antalet biobesök är begränsade och då de sker är det ofta i sällskap med barnen och vi skrattar då tillsammans åt något roligt djur i jakt på någaot annat roligt!

Böcker… har övergett deckargenren och läser gärna romaner. Linda Olssons sonat till Miriam är en bok jag tycker väldigt mycket om.

Musik… här blir det gärna lite hårdare tongångar om inte sickan tar ton! Backyard Babies snurrar (kanske man inte säger längre eftersom allt ligger på ett pyttelitet minneskort) ofta och med stark volym!

Vad säger ni? Vad värmer era hjärtan nu och vad kommer att ingå om tjugo år när vi åter skall säga att det var bättre förr?

"Jag minns början av 2000 talet. Det var en härlig tid och jag minns såväl…?

Ja…vad minns du då??

Jag menar det…..

Annons:
Lars-Olof
1/30/09, 5:43 PM
#1

Härligt inlägg!

Hela Grotesco-serien (med Dorsin) är fantastisk. Utöver de som du skrev gillar jag också Anders och Måns.

Vad gäller filmer är jag allätare. Bio blir väldigt sällen. De senaste filmerna jag såg på storduk var "Vi hade i alla fall tur med vädret..igen", "Kärlek och störtlopp" och "Dum-Bom" (Råsunda filmstad).

Böcker blir allt möjigt också. Mycket deckare, just nu en Dennis Lehane. Dessförinnan läste boken om Svennis. Och innan dess Hjördis Pettersons biograi.

Musik i princip allt. The Boss till GlasVegas och BabyShambels.

Jag vill passa på att rekommendera en tidskrift: Språk. Läs den och få ett gott skratt.

Ni vet väl om att Göta Kanal 3 är finansierad och klar! Vi syns på premiären Ritchie.

Grosshandlare Lindberg

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Trint
1/31/09, 12:06 AM
#2

Det var bättre förr. För mig var förr bättre än nu. Svensson, Svensson var bättre förr, men nyaste Svensson, Svensson var lite bättre än närmaste föregående Svensson. Svensson som naturligtvis inte var lika bra som de ännu tidigare Svensson, Svensson som var väldigt pilsnerfilm in the 90th you know. Fanns ingen pilsner direkt men, å andra sidan, det hittade man inte i pilsnerfilmerna heller.
Allra bäst är svart-vitt. Gammalt. Nostalgiskt. Roligt. Är svart-vitt roligt? Nä, inte för att det är svart-vitt, s/v är roligt för att det är roligt och för att de är med. Ja ni vet vilka. Nytt är också kul, delvis. Men då det är roligt är det väldigt likt det gamla fast lite modernt men ändå likt de svart-vita på något sätt. Om man tänker bort färgen och drömmer om pilsner så är det samma sak fast ändå inte.

En fredagskvällsmeditering av

Per

Ritchie
2/1/09, 12:53 PM
#3

Jag menar det!

Bio blir det sällan men den senaste filmen förutom  rena barnfilmer var just ovan nämnda Göta Kanal 2. Jag var där med svärfar vars senaste film på biograf var Göta Kanal 1. Han somnade mitt i uppföljaren. Riktigt så sällan blir det inte för min del men inte långt ifrån!

Trint, jag förstår inte hur jag kande missa serien med brevbäraren??!! Jag håller helt med i analysen av Svensson, Svensson. En underbar serie…

För dina övriga fredagskvällsmediteringar får jag säga att de är av samma färg som brandbilen fast blå..

Jag menar det….

mondeo
2/1/09, 3:19 PM
#4

Hjälp, vad insnöad jag känner mig efter att ha läst din eminenta artikel.
Jag tycker nog att kulturellt sett var det bättre förr. Visst har vi Robert Gustavsson och Henrik Dorsin men de är ändå ganska bleka i ljuset av ex. Åke Söderblom och Thor Modéen.

Finns det en "Botte" idag, nej, absolut inte, finns det en sådan krumelur som Emil Fjellström (med den stora näsan), nej. Naturligtvis finns det stjärnor i modern tid som jag beundrar - Gösta Ekman, underbar, Karl-Gustav Lindstedt kanske några till om vi nu håller oss till det komiska facket.

Tittade igår kväll på en amerikansk actionkomedi från 2000 "Miss Secret Agent" med fina skådisen Michael Caine och snygga Sandra Bullock. En kul och stundtals spännande film så visst tittar jag på nyare filmer ibland.

Böcker, ja här är jag ännu mer insnöad har fastnat i biografiernas underbara värld. Fick nyss tag i Erik "Bullen" Berglunds biografi, Inga Tidblads och en bok om Anders Sandrew.

Avdelningen musik där gjorde jag ett fynd för något år sedan (detta får inte föras vidare) jag laddade ner från nätet 6 - 700 låtar från 30 och 40 tal. De ligger nu på en USB så den sätter jag i min bilstereo sedan har jag musik i timmar, ibland får P4 duga.

Jag trivs med att vara i första hälften av 1900 talet när det gäller kultur men kommer vi till teknik DÅ vill jag absolut vara i 2009.

Nä, nu tror jag att jag går och sätter på filmen "Kyss henne" med Thor, Åke och Annalisa Ericson (Sandra Bullock, släng dig i väggen!).

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Ritchie
2/1/09, 6:13 PM
#5

Ja, en liten paradox är det att tack vare det nya kan vi följa det gamla!! Vad gjorde vi innan VHS, Internet och USB??

Kanske spelade in på grammofon? Levde på provor och försökte glömma depressionsvågen som sköljde över oss?

Tittade på TV igår och bläddrade förbi Miss Secret Agent och fann snabbt en kanal där det visades fotboll. Det var strålande tider och ett av lagen var svartvitt…

Jag menar det…

Ritchie
2/11/09, 6:36 PM
#6

Ralph,

Jag håller med dig. Det saknas de STORA karaktärerna. Du nämner Jon Botvid, Tosse och Åke. Fantastiska skådespelare!

Idag saknas mycket av den karisma ovanstående aktörer ägde…

Det var faktiskt bätter förr!!

Jag menar det…

Annons:
Upp till toppen
Annons: