Annons:
Etikettallmänt
Läst 1295 ggr
Ritchie
1/28/09, 4:38 PM

Julia Caesars födelsedag!

Jag ber att få lyfta hatten för en av de allra största skådespelerskorna vi haft förmånen att beskåda i vårt avlånga land. Julia föddes i den kungliga Hufvudstaden 1885. Vi minns henne från ett otal filmer där hon ofta fick spela arg tant med stort hjärta. Hon har väl gjort lika många svärmödrar och hushållerskor som Tom Selleck gjort alkoholiserade konstaplar! Självklart gjorde hon mycket fars och revyer. Apolloteatern i Helsingborg och Odeonteatern i Stockholm var under många år hennes arbetsplats. Vidare kom hon att kallas Tantolundens Drottning efter många succe´fyllda somrar med folkslustspel. Man är att gratulera de som fick förmånen att beskåda denna härliga kvinna! För härlig var hon tydligen. Alla som någon gång varit i kontakt med henne vittnar om den värme och glädje Julia spred i sin omgivning. Min reflektion, efter att tittat på listan över hennes produktion, är om det fanns fler timmar på dygnet förr eller om vi är mindre effektiva nu?? Hur som helst, hatten i luften för Julia!!

Annons:
mondeo
1/28/09, 5:01 PM
#1

Grattis Julia!

Här berättar hon ett litet minne från Tantoteatern;

"Den underligaste present jag fått var i alla fall det stycke starkost som ett gäng herrar skickade upp en kväll i en blombukett. Och jag vill lova att den osten gick åt, alla på teatern älskade den. En fin present fick jag också under kriget på Tantoteatern, när jag spelade en kärring som skulle bjuda på kaffe trots ransonering och allting. Ja, vi använde förstås färgat vatten - men en kväll var det en dam ur publiken som tyckte så synd om mig som måste bjuda bort mitt kaffe att hon skickade mig ett paket äkta mocka! Jag vill lova att det blev kaffekalas på teatern de närmaste kvällarna."

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Ritchie
1/28/09, 5:09 PM
#2

Jag menar det!!

Idag råder ingen ransonering på mocka men väl på fantastiska skådespelerskor!!

Jag firar med hojtarolja och Pensionat Paradiset!!

Lars-Olof
1/28/09, 6:37 PM
#3

Julia, Julia…

Vi stämmer unisont upp i

UNITID STATES OF AMÖRKA!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Trint
1/28/09, 11:38 PM
#4

Tätt mellan hjältars och hjältinnors födelsedagar just nu.
Hattarna i vädret även denna dag. Leve kärringen!

//Per

Sven-Ake
1/29/09, 9:26 AM
#5

Julia Caesar alla vårs "satkärring,elak svärmor" i otaliga svenska filmer.Ditt minne kommer för evigt att finnas i mitt hjärta.

                                       Sven-Åke.

Lars-Olof
1/29/09, 5:31 PM
#6

Är det nå'n som vet om det finns en juste biografi över damen?

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
Ritchie
1/30/09, 10:08 AM
#7

Rackarns vilken fadäs!

Hur jag än söker på nätet, denna dagsfluga, så finner jag ingenting nedskrivet i bokform om Julia. Någon måste väl ha skrivit något om denna charmerande kvinna? Något för Hr Kjellström att bita i kanske???

Jag menar det…

Trint
1/30/09, 11:53 PM
#8

Nämen huvva som vi säj, boken om Åke var dödligt tråkig.
Skulle en Julia-bok bli i samma anda som Åke så, nej tack.

Men hatten av för Thor-boken, den var bra.

//Per

Upp till toppen
Annons: