Annons:
Etikettallmänt
Läst 1437 ggr
Trint
8/9/09, 1:14 AM

Paradiset igen

Ah, vilken trevlig lördagkväll. Kräftor, nubbe och efter kaffet en, eller två då, lättgroggar på eau de vie. Sen blev det bio, dvs hemmabio på dvd'n - Pensionat Paradiset. PP finns ju alltid i åtanke men sedd med långa mellanrum. Åtminstone av mig.

Som vanligt så dyker det upp en del nya saker och funderingar när jag ser en film för umpte gången.
Denna gång så observerade jag att Rolf Husberg nämndes i förtexterna som klippare av filmen. Jag kan inte minnas att han nämnde detta i sin bok? Hur som helst - bra jobbat Rolf!

Jag vill gärna se mig som 30-, 40-, 50-talsmänniska. Dvs jag acklimatiserar mig till och uppskattar, kanske önskar mig tillbaka till, den verklighet som utspelar sig i filmer från dessa årtionden. Men - snurretävlingen? Kan ens den mest avsides boende, tilllfällige biobesökaren ha trott på Julius Bergströms framfart? Med en extra passagerare i båten? Med hatten i behåll? Trots den nykonstruerade, fantastiska karburatorn?
Ja, kanske. Sagan lever. Jag tror i alla fall på skräddarn.
Och med en syster som är från Aaalingsååås så är inget omöjligt.

Såg man inte Sigge Fürsts sjungandes i inledningen på fördäcket på Östanå I?

Lax, lax!

Trevlig helg på er pilsnergubbar och pilsnergummor!

/Per

Heja Julle!

Annons:
mondeo
8/9/09, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tack Trint!

Kära Pensionat Paradiset, den kan man återkomma till hur många gånger som helst.

Förstår att du hade en högtidsstund både med filmen och alla de rätta tillbehören.

Jodå, det var ju Rolf Husberg som först var tänkt som regissör men när han fick se manuset så utbrast han:
- Nä, den här skiten vill jag inte göra.
Det är ju rätt märkligt att han sedemera klippte filmen.  

Då frågade man i stället Weyler Hildebrand, som svarade som han brukade:
- Får jag bara ändra replikerna, så ska det nog gå att hyfsa till.

Visst är det festligt med Julle som racerförare (med betoning på A) han kör med en hand och brottas med den andra.
Ingenting är omöjligt för allas vår Thor Modéen.

Något som jag har upptäckt efter att ha sett den för, som du skriver -Umpte gången, är när Julle har vunnit snurretävlingen och båten glider upp på land då kan man se att Julle släpper en duva som han håller i handen.

Denna filmpärla går att skriva en avhandling om men det får bli en annan gång.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
8/9/09, 11:35 PM
#2

Mums!

Och filmen kryllar ju bara av kommentarer (det heter visst one-liners, nuförtiden/översättarens anm.)

"Mormon"

"Schajas"

"Prinsessan Mirande, va hon negress?

(men det är redan avhandlat tidigare i en annan tråd/redaktörens anm.)

Apropå snurretävlingen. Dom kunde verkligen trickfilma på 30-talet.

Jag kan nämna att TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet, gjorde ett stunttrick ur filmen förra året på Filmstadens Dag. 62 år efter inspelningen,och på samma plats. ("Strunttrick" är närmare sanningen/korrekturläsarens anm.)  

Och visst är det Sigge Fürst! (Intresseklubben antecknar!/skvallerjournalistens anm.)

Borde det inte vara en and som Thor släpper iväg? (Jaja, kom till saken/ansvarig utgivares anm.)

Avslutningsvis en ur årets Vitstombola!

Vi pilsnerfilmsgubbar och gummor är inte så inne på det där med hemsidor, fejsbok och maj spejs. Näe, för vi gillar ju endast - är ni med, nu kommer det! - "lätt-blogg!"  

    Jag menar det!

(Han är lustig, den där!/Grosshandlare Lindbergs anm)

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
8/10/09, 3:54 PM
#3

En så´n fadäs! Det är klart att Grosshandlaren har rätt.

Det var naturligtvis en and som Julle släppte.

Jag skyller på att det var söndag igår för då håller jag upp med min ordinarie ordination.
Idag kör jag som vanligt igen d.v.s 14 matskedar kron mellan varje mål.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Upp till toppen
Annons: