Annons:
Etikettpilsnerfilm-i-skrift
Läst 3240 ggr
mondeo
2010-07-24 01:02

Finns det en bild på Carl?

Carl Björkman, filmkritikern, debattören, förlagschefen och diktaren (han skrev under pseudonymen Göran Falk).
Han var också initiativtagare till Konserthusmötet i Stockholm 1937.

Jag har hans röst på CD från filmdebatten den 25 feb 1937.

Men hur ser karl´n ut?

Har inte kunnat hitta en enda bild - hjälp mig!

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Annons:
Lars-Olof
2010-07-25 13:10
#1

Den bilden jag har är undermålig…Jag menar det!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
2010-07-25 18:15
#2

Fyndig som vanligt.

Förstår att din bild är en: "undermålig vara, intellektuellt undermålig, moraliskt undermålig, undermålig som smak och undermålig som uppbyggelse" Usch vilken bild!

Finns det några kritiker idag som vågar fyra av en sådan salva?

Carl Björkmans inledningsanförande på filmdebatten den 25 feb 1937 var inte nådigt. Tänk, den stackars Weyler Hildebrand som fick klä skott för alla 30 tals filmer.

Tråkigt nog så finns inte Weyler Hildebrands inlägg och försvar bevarade hos Sveriges Radio.

För att återgå till min bild på Carl Björkman - finns det någon som har en fräsch och bara målig bild inte undermålig.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
2010-07-26 00:02
#3

DN borde väl ha?

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
2010-07-26 21:25
#4

Tack för tipset. Har skickat en förfrågan till DN. 
Det ju förståss Dagens nyheter jag är ju ute efter gårdagens nyheter (bilden alltså).

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Sven-Ake
2010-07-29 22:21
#5

Jag har kollat alla mina filmböcker men har inte hittat nån bild på Carl Björkman.

mondeo
2010-08-11 12:42
#6

Bu! för Dagens Nyheter.

Skickade en förfrågan till DN om dom hade en bild på Carl Björkman.
De bemödade sig inte ens att svara, det gick 14 dagar då ringde jag upp.
Bedrövligt mottagande!

Ingen kunde ge mig ett svar utan man bara hänvisade till någon annan. Inte nog med att man hänvisade till en annan person man klarade inte av att koppla mig till nästa person utan jag fick hela tiden ringa upp på nytt!

Jag ska inte ge mig, tänkte jag och efter att ha pratat med SEX personer så fick jag ett telefonnummer till ett fotoarkiv (tror att det var ett fristående bolag).

Jodå, visst skulle man kunna leta efter Carl Björkman men så gamla bilder finns ju inte i någon databas utan man skulle leta i arkiven.

Men, sa tjejen jag pratade med: ska vi leta så tar vi 600kr/tim och sedan ska bilden skannas och det kostar också 600kr/tim.

Jag ska skriva en bok, försökte jag med, oj, sa hon om bilden ska användas i en bok så ska vi ha 1000kr upp till 5000ex av boken.

Hon visste ännu inte om de hade någon bild på C. Björkman!!

Nu var jag alldeles matt och bara stönade fram: Vi lägger ner detta, tack.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Annons:
Lars-Olof
2010-08-11 13:11
#7

# 6

Du får byta taktik. Du får säga att du ska skriva en artikel (!) om bla, bla ,bla i stället för en bok.

Alternativt kan du lägga in en sån där stiliserad bild, heter det så? Som de som saknar foto på iFokus.se har.

Är bilden på Björkman väsentlig för boken?

Om inte har du nu sparat massor med pengar, redan 2.000 kr.

Fortsätt jobba hårt!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Egbert
2010-08-11 19:27
#8

Har du kollat med förlaget Wahlström & Widstrand där Carl var Förlagschef? Där kanske det finns någon bild bevarad. Alternativt så kan du försöka med radiomannen Anders Eldeman och se om inte han har en bild att låna ut. Han spar ju på det mesta från gamla tider så det är inte omöjligt att han kan hjälpa till på något sätt.

mondeo
2010-08-12 01:04
#9

#7
Björkman som person är väsentlig för boken men inte bilden.

Det var elva personer som deltog i konserthusdebatten 1937, jag har bilder på nio av dessa på hemsidan.
Björkman var ju den som initierade och ledde debatten därför vill jag ha en bild på honom.
Fattas gör också Carlo Keil-Möller.

#8
Tack för tipsen Egbert, jag har inte kollat med dessa.

Har också fått ett tips om Stadsbibliotek.

Det är märkligt att han så har försvunnit han tillhörde ju gräddan av kultureliten på sin tid.
Han bjöds på middagar hos Karl-Gerhard, reste till Rivieran med prins Wilhelm, spelade kort med Henning Sjöström, var förläggare för Folke Bernadotte, Anders De Wahl, Povel Ramel och Kar de Mumma.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

mondeo
2010-08-16 20:15
#10

NU, kan jag ha en bild på gång på Carl Björkman och nu börjar priset sjunka, 325kr och jag får tillgång till bilden.
Har hittat den efter tips på denna sida.

Hade ju tänkt att bl.a. lägga in den på min hemsida men……….gör jag det är det ju fritt fram för alla att gratis hämta hem den, hur kul känns det?

Ni datanördar kan man låsa en bild som ligger på nätet?
Föresten jag kanske ska fråga på I fokus sidan "Datorn"?

Om jag köper den så kanske jag bara ska använda den i boken, då blir jag ju ensam om bilden. 
Vilken draghjälp boken kan få - alla vill ju veta hur Carl Björkman ser ut eller?

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
2010-08-16 23:06
#11

"I'm glad, Stan. I'm glad."

Hoppsan, nu blev det helt plötsligt ett Helan och Halvan citat på denna sida.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
2010-08-19 17:39
#12

NUUUUUUUUU!
vet jag hur Carl Björkman ser ut. Jag har investerat i ett foto från 1959 där Carl bär fluga, ett mycket bra och spännande foto.

Har gömt det i min byrålåda. Kommer endast att tas fram för utomstående vid speciella tillfällen och då mot två kronor titten.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Trint
2010-08-20 21:47
#13

Hur ser han ut? Om inte förr så måste han väl fram i ljuset när boken kommer ut?

/Per

Annons:
mondeo
2010-08-21 18:22
#14

Som jag skrev i mitt inlägg #12 så tänkte jag ta två kronor titten för fotot men precis som du skriver Trint #13, så är det bättre att ha bilden i boken, den kommer jag ju att ta ca 200kr för, det blir en mycket bättre förtjänst.

Jag kommer att under det kommande året trissa upp förväntningarna på denna FANTASTISKA bild, sedan måste ni helt enkelt köpa boken.
Det gäller att vara om sig och kring sig.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Upp till toppen
Annons: