Annons:
Etikettallmänt
Läst 1529 ggr
mondeo
11/1/10, 11:33 AM

Vända blad

Äntligen fick man då vända blad på kalendern.
Visserligen har det blivit november, vintermånad med allt vad det innebär.

Eftersom jag är en sommarmänniska är denna tid en tung period för mig. Som tur är så finns "Tosse" kalendern.
Denna månads bild tycker jag är intressant ur klädessynpunkt?

Som det modelejon jag är och lägg också till mitt "forskande" i 30 och 40 talet så finns det mycket att studera på novembers bild.
Givetvis bär både Sture och Thor överrockar för det kan väl inte vara en Ulster som Sture bär?  Har för mig att en Ulster hade lös krage?

Oh! Dessa ljuvliga hattar, hoppas att jag får uppleva en renässans för hatten under min livstid.

Stures hatt med något hög kulle, snygg som f - n, troligtvis av ullfilt och kanske "Hamburgsmodell". En dylik hatt i början på 40 talet kostade kr. 15,25.

Thors "Gangsterpralin" Kubben är ju en klassiker och fanns i både hårblandad ullfilt för en sådär 18 kr och den lite finare med extra prima hårfilt och givetvis sidenfodrad för ungefär 24,75 kr.

Som avslutning kan man notera "Bottes" eleganta fluga och stickade slipover.

mondeo
Sprätt

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Annons:
Lars-Olof
11/1/10, 10:31 PM
#1

Storvulet!

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
12/28/10, 11:29 AM
#2

Innan vi vänder blad så här i tolfte timmen av 2010 års kalender så förbryllas jag av damen. Damen på bilden som Thor pekar på.

Vem är hon? Vem är hon?

Har tittat igenom listan över de medverkande i "Kronblom".
Bland de ej krediterade finns det några kvinnonamn som det kan vara, men hur ser exempelvis Manetta Rydberg (kafferepstant) ut eller Gertrud Bodlund (fru Rovlund).

Jag är inte man att lösa detta mysterium.

Däremot njuter jag av Julia Caesars hatt, vilken karott!

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Upp till toppen
Annons: