Annons:
Etikettallmänt
Läst 2184 ggr
Lars-Olof
11/29/10, 3:30 PM

"Fram för lilla Märta!" - Stig Järrel 100 år

Nu på onsdag 1/12 firas Stig Järrel på Cinemateket, Stockholm med två filmer. Först ut är Fram för lilla Märta från 1945 och så här skrevs det om Stig. "Fram för lilla Märta är Stig Järrels till 95 proc. Och Stig Järrel är urstyv. Han gör sin kvinnliga cellist med ett komiskt behag som är oemotståndligt" (Mikael Katz i Expressen). Film nummer två är Lågor i dunklet från 1942. En galen latinlärare blir rov för mörka drifter i Hasse Ekmans psykologiska thriller, där Stig Järrel gör en kuslig förövning till Caligula i Hets.
Första filmen är också i regi av Hasse Ekman

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Annons:
Lars-Olof
12/1/10, 11:08 PM
#1

Nu har jag sett Fram för lilla Märta. En lagom fjantig film, med ypperliga prestationer. Ekman, Järrel, Modéen och Caesar är sådär härligt avslappnande och avväpnande. Replikerna att minnas:

Ett sån't lättfärdigt litet stycke!

Trams och flirt.

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

mondeo
12/2/10, 10:25 AM
#2

#1

Det var visserligen väldigt länge sedan jag såg denna filmpärla men personerna som här räknas upp har jag svagt minne av, däremot minns jag att Margit Andelius var med och även Harald Emanuelsson (i orginalversionen) fast han blev ju tyvärr bortklippt i den slutliga versionen.

Det visar sig också att jag inte har denna storfilm i min samling, märkligt.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
12/3/10, 2:16 PM
#3

#2

Margit Andelius var behållningen. Hon både sjöng och spatserade. Även Douglas Håge och Gull Natorp måste omnämnas.

Det roliga är att i filmens början befinner sig karaktärerna i år 2006. Och de försökte verkligen vara så moderna som det bara gick. En fräck rally-bil fick illustrera att under 2006 minsann, då kör vi ohemult snabbt på våra vägar, grusvägar(?). Och lunchen bestod av ett piller. Nej inte sådana piller, utan matpiller med kyckling och biff t ex.

Kan också nämna att Margit Andelius kommer före både Tosse och Julia i förteckningen på medverkande. Stryks hon från BIRA nu?

undrar Orolig -58

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

veritas
12/3/10, 9:58 PM
#4

Jag tittade på den för bara några dagar sedan när jag förde den från band till skiva och jag tänkte också på detta med pillren - biff med lök som piller - hur tråkigt kan det bli.

mondeo
12/4/10, 10:53 AM
#5

Svar till Orolig -58

För det första tycker jag inte att Orolig -58 ska vara orolig för Margit Andelius, hon kommer alltid att vara en klart lysande stjärna på BIRA himlen.
Att hon denna gång stod före namn som Modéen och Caesar känns bara naturligt.
Hon var beundransvärd, tänk att i film efter film efter film efter film, hon medverkade i 94 filmer spela ful och skräcktant. Minns flera scener där antingen Margit kommer in eller en dörr öppnas och någon skriker till över att få se en sådan fuling.

För det andra tycker jag att veritas och kanske Orolig -58 är hopplöst gammalmodiga, i torsdags åt jag exempelvis ett ärtsoppspiller därefter ett, nej två pannkakspiller och ett syltpiller. Efter denna bastanta middag tog jag mig ett Lyckopiller och somnade så sött.

För det tredje tycker jag inte att Orolig -58 är Orolig utan väldigt rolig!

Pysskolåg Freud

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

veritas
12/4/10, 4:26 PM
#6

Att herr pysskolåg låg före oss andra det har jag i och för sig aldrig betvivlat, men detta - det var i sanning en överraskning.

Men han har alltså inte filmen - det kan inte betraktas som annat än illa - jag förslås ett piller till…ett filmpiller :-)

/veritas

Annons:
Upp till toppen
Annons: