Annons:
Etikettallmänt
Läst 1564 ggr
mondeo
2011-02-15 11:12

Recension av Åsa-Nisse

Birollerna var bäst!

En sådan kommentar från en BIRA medlem känns ju självklar. Fast i detta fall stämde de nog. Filmen Åsa-Nisse - wälkom to Knohult måste ju ha varit ett vågspel att ge sig på. Henrik Dorsin och Rikard Ulvshammar  har skrivit manus. Åsa-Nisse spelas av Kjell Bergqvist, Klabbarparen av Michael Segerström. Dessa tjuvskyttar och uppfinnare borde haft huvudrollen men den intogs av Johan Glans som Mårten Dagelid.
Rollistan är imponerande med namn som Maria Lundqvist, Sissela Kyle, Ann Petrén, Johan Rabaeus, Henrik Dorsin, Allan Svensson, Lars "Brasse" Brännström, Stig Grybe, Claes Månsson m.fl.

Handlingen i korthet är att Åsa-Nisse och Klabbis har uppfunnit en vattenborrmaskin som istället hittar olja.
Det händer så mycket hela tiden att Kjell Bergqvists Åsa-Nisse liksom kommer bort. Småländskan som bl.a. Kjell Bergqvist pratar ska vi väl förbigå med tystnad.
Michael Segerström har hittat en bra ton i sin Klabbarpare däremot huskorsen Eulalia och Kristin försvann i den allmänna röran.
Att man med jämna mellanrum skulle associera till andra filmer var en klar miss från manusförfattarnas sida.
Det skrattades dock en del i salongen och det fanns poänger.
Våld var väl inte särskilt vanligt i de tidigare 20 Åsa-Nisse filmerna men här skulle man puckla på varandra rejält, den nya tiden kanske kräver detta.
Som tidigare nämnts så var nog birollerna bäst och jag minns med glädje "Brasse" Brännströms hovmästare.

Nä, nu ska jag gå och sätta mig och njuta av Åsa-Nisse flyger i luften från 1956.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Annons:
Lars-Olof
2011-02-15 16:25
#1

Tack för den recension!

Om jag läser mellan raderna så är det i alla fall trevlig underhållning för stunden. Och Åsa-Nisse har väl aldrig gjort något anspråk på att få högsta betyg i filmrecensionerna - det hör liksom till.

Det är väl så att utan den digra rollistan hade aldrig filmen spelats in överhuvudtaget. Jag kan i o f s tänka mig att filmen blivit mer intressant med mindre kända skådisar.

När en skådespelare nått en viss status i Sverige då blir det en biroll i en buskis eller något annat komedibetonat såsom Göta Kanal, Åsa-Nisse m m.

Ungefär så…

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

veritas
2011-02-15 18:51
#2

Enligt vad jag förstått finns det ett manus klart till en uppföljning. Gode Gud, låt det inte bli 20.

Enviken
2011-02-21 08:53
#3

Hm, jag tror nog att en film om Åsa Nisse mår bra av en dålig budget ,en kreativ regisör och skådespelare som ger järnet.

Det var under dessa betingelser det jobbades för i tiden, och gengren mådde nog bra av det,på nåt sätt!

mondeo
2011-02-21 10:23
#4

#1 + #2 + #3

Tänk vad klokt folk det finns på denna sajt.
Tycker att ni alla har en bra poäng.

"Birollsinnehavare"
Birollssällskapet "BIRA"

Lars-Olof
2011-03-08 12:50
#5

Jag var ute i Råsunda Filmstad förra veckan och då berättade biografvaktmästaren att de fått ställa in fem föreställningar av nämnda film. Det är inte roligt…

Grosshandlare Lindberg
TOFS, Thor Odert Folke Sällskapet

Upp till toppen
Annons: